Jan Frejlev tænker højt

Blog

Lærernes arbejdsmiljø er presset uanset om det bliver et JA eller et NEJ

Tanker om, hvad der er bedst for lærerne: JA eller NEJ. Hvad er dine grunde for at stemme: JA eller NEJ.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis jeg stemmer JA er det fordi at jeg tror på DLF, fordi jeg tvivler på kampviljen hos flertallet af lærerne, og fordi den stigende mængde af lokalaftaler rundt omkring i medlemskredsene stille og roligt demonterer LOV409.

Hvis jeg stemmer NEJ er det fordi jeg tror på DLF, fordi jeg tror man skal kæmpe for det man tror på, og fordi jeg tror vi kan tilkæmpe os en kortere deadline for kommissionens arbejde. Et års arbejdstid må være nok.

Lærerne har stået alene hele tiden. Musketér-eden var et vellykket pr-stunt som virkede og opmuntrede de offentlige ansatte til at stå sammen og tro på at de havde noget til fælles at kæmpe for imod den onde Moderniseringsstyrelse. Lærerne ville have bedre arbejdsforhold, ikke nødvendigvis løn. I stedet for brød fik vi kage.

Jan Frejlev tænker højt

Lærer i dansk, engelsk, historie og drama. Har desuden været AMR og TR. Det betyder alt for mig, at lærerne har et godt arbejdsmiljø. Forvent, at jeg kommenterer og beskriver stort og småt i en lærers livlige virkelighed. Mit udgangspunkt er, at jeg ser verden i helikopterperspektivet. Vær beredt på, at det bliver langt i spyttet indimellem, og metaforer, sammenligninger og anekdoter vil flyve vildt med et glimt i øjet. Andre gange sætter jeg helikopteren ned på jorden for at gå på opdagelse i stort og småt fra min hverdag som lærer. Efter to år på Bornholm vender jeg i 2018 tilbage til København, hvor jeg er lærer på en folkeskole på Østerbro i hjertet af speltbæltet. Efter skoletid giver jeg min forholdsvis livlige fantasi udløb ved at skrive noveller og romaner, imens jeg spiller vinylplader. På bloggen er jeg næsten altid saglig. Kommentarer er altid velkomne.

Efterfølgende har lærernes formand, Anders Bondo redegjort overbevisende for at andre faggrupper ikke for alvor forstod, hvorfor lærernes ønske om en arbejdstidsaftale var så afgørende. Da KL under forhandlinger fremlagde et udkast til en kvartalsnorm i stedet for en årsnorm som slet ikke imødekom lærernes behov for at man sætter tid på arbejdsopgaverne, mente andre faggruppers forhandlere at nu skulle lærerne slå til. Det er påfaldende at verden derude har så svært ved at forstå vores behov. Ingen ringer vel og bestiller en håndværker uden at spørge, hvad det skal koste at løse opgaven? Lærernes arbejde minder mere og mere om alle de skolerenoveringer og byggerier rundt i landet som lukkes ufuldstændige, fordi der ikke var tid og penge til at gøre arbejdets færdigt. Vores undervisning er stigende grad uforberedt, og vi når ikke halvdelen af det som forventes af os, fordi forventningerne er urealistiske, selvom det ser godt ud på et regneark.

Lærerne står alene uanset udgangen af afstemningen om OK 18. Nu har lærerne valget mellem at at stemme NEJ, og fortsætte kampen alene som før for bedre psykisk arbejdsmiljø og rimelighed mellem arbejdsopgaver og arbejdstid. I den tid vil lærere bukke under for arbejdspresset og droppe ud af faget. Flere uuddannede vil komme ind i lærerfaget. Kvaliteten af folkeskolen vil dale. Det er svært at acceptere. Den kamp bliver nu en lokal kamp i kredsene. Det har alle kredse ikke resurser til.

På den anden side kan vi stemme JA, og parkere arbejdskampen i en kommission i 3 år i tiltro til at vores formands ord om at KL´s nye formand forstår lærernes arbejdsforhold og at vores formand har tiltro til kommissionsformandens redelighed. Selv synes jeg at Anders Bondo er en fremragende formand for DLF, men en demokratisk forening kan ikke bære at formandens integritet skal bære så mange mennesker. 3 år alt for lang tid af den simple grund at de politiske vinde er flygtige, og kan vende sig imod lærerne i løbet af tre år. 

Jeg efterlyser simpelthen en tydelig strategi fra DLF´s hovedstyrelse om, hvad der skal i løbet af de tre år. Arbejde som vi plejer er bare ikke godt nok. Mange af os havde et stort ønske om arbejdet for et bedre psykisk arbejdsmiljø også afspejlede sig resultatet af OK18, og da det ikke lykkede så må det stadig være et hovedindsatsområde for foreningen.

Hvad er dine grunde for at stemme JA eller NEJ?