Jan Frejlev tænker højt

Blog

OK21

I ly af coronarestriktioner, og imens fokus er på nødundervisning forbereder regeringen den økonomiske genopretningsplan, når samfundet er i gang igen. Et centralt punkt er, at nedbringe sygefraværet hos de offentligt ansatte, også hos lærerne. Har DLF fokus på at sygefravær kan blive en del af forhandlingerne om OK21?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lige nu forbereder regeringen den økonomiske genopretningsplan, som skal bruges til at betale de enorme omkostninger til støtteordninger m.v under coronapandemien. Et centralt punkt i denne genopretningsplan er, at de offentligt ansatte skal motiveres/tvinges til at være mindre syge; sygedagpenge og vikarudgifter koster samfundet dyrt. Der er mange milliarder hentet i fx 2 færre sygedage for alle. 

Spørgsmålet er om, at man har glemt, hvilken situation vi kom fra, da corona-epidemien ramte os? Har regeringen? Har DLF? De første har nok fortrængt det, da standpunkter skifter hurtigt i den politiske verden. Jeg håber ikke, at DLF glemmer det, når der skal forhandles OK21. Det bliver svært nok at bevare reallønnen, men skal vi også have et dårligere arbejdsmiljø som lærerne bidrag til den nationale genopretning?

Et andet spørgsmålet er om, vi har glemt, at luftbåren smitte af diverse vira øger sygdomsfraværet på arbejdspladsen, når vi går på arbejde med feber og snøftende næser? Det burde være en af de vigtigste erfaringer fra corona-epidemien.

Jan Frejlev tænker højt

Lærer i dansk, engelsk, historie og drama. Har desuden været AMR og TR. Det betyder alt for mig, at lærerne har et godt arbejdsmiljø. Forvent, at jeg kommenterer og beskriver stort og småt i en lærers livlige virkelighed. Mit udgangspunkt er, at jeg ser verden i helikopterperspektivet. Vær beredt på, at det bliver langt i spyttet indimellem, og metaforer, sammenligninger og anekdoter vil flyve vildt med et glimt i øjet. Andre gange sætter jeg helikopteren ned på jorden for at gå på opdagelse i stort og småt fra min hverdag som lærer. Efter to år på Bornholm vender jeg i 2018 tilbage til København, hvor jeg er lærer på en folkeskole på Østerbro i hjertet af speltbæltet. Efter skoletid giver jeg min forholdsvis livlige fantasi udløb ved at skrive noveller og romaner, imens jeg spiller vinylplader. På bloggen er jeg næsten altid saglig. Kommentarer er altid velkomne.

Siden folkeskolereformen har det psykiske arbejdspres på lærerne i forvejen været skruet voldsomt op. Opgavemængden bliver hele tiden skruet op, det er blevet sværere at fastholde nyuddannede lærere, flere lærere bliver syge af arbejdsrelateret stress pga. opskruede forventninger flere må gå nedsat tid for at overkomme jobbet. Alt det kender vi godt, fordi det er de vilkår, vi arbejder under og lykkes fornemt forbløffende ofte.

Måske lyder jeg som en sortseer, men hvis vi glemmer at holde fokus på den lange bane, imens vi står midt i corona-miseren, bliver vi udmanøvreret i spillet om samfundsøkonomien. Erfaringen viser, at det kan blive grimt, hvis lærerne igen skal udskammes som under lockouten, fordi det vil være belejligt at man mistænkeliggøre os sammen med de øvrige offentligt ansatte.

Vi vil have et godt gensidigt anerkendende fysisk og psykisk arbejdsmiljø, så skal vi nok lykkes med at løfte elevernes trivsel og læring uden lærerfrafald og arbejdsrelateret sygdom.

Gad vide, hvornår folket vælger politikere, der forstår det?