Jan Frejlev tænker højt

Blog

Forældremøde

Tanker om, hvordan man holder et godt forældremøde

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Årets første forældremøde er på trapperne. Det glæder jeg mig faktisk altid til. Andre føler det mere som om det er at gå ud på tynd is. Forhåbentlig er man sjældent helt alene med en forældregruppe, hvis man er nybegynder. Det gør indtryk på forældrene, når de møder lærere som respektere hinanden og som kan lide at være sammen. Desuden er det altid vigtigt at huske at øvelse gør mester, og ingen forældregruppe er ens.  Alle kommer til at opleve møder som ikke helt lykkes.

En af mine gode kolleger plejer at sige altid at sige til en forældregruppe til en klasse som han/hun har overtaget: Jeg lader være med at sige højt, hvad jeres børn fortæller mig om jer, og jeg forventer at I lader være med at fortælle mig, hvad jeres børn fortæller jer og mig. Forældremøde handler om gensidig tillid og respekt, og at begge parter er fuld af fejl og skæve sider, også selvom vi professionelle.

Et forældremøde er et unik forum til at afstemme forventningerne mellem skole- og hjem, og til erfaringsudveksling. Min oplevelse er at alle altid har noget at bidrage med som kan forbedre børnenes skoledag og lærerens arbejdsdag.

Jan Frejlev tænker højt

Lærer i dansk, engelsk, historie og drama. Har desuden været AMR og TR. Det betyder alt for mig, at lærerne har et godt arbejdsmiljø. Forvent, at jeg kommenterer og beskriver stort og småt i en lærers livlige virkelighed. Mit udgangspunkt er, at jeg ser verden i helikopterperspektivet. Vær beredt på, at det bliver langt i spyttet indimellem, og metaforer, sammenligninger og anekdoter vil flyve vildt med et glimt i øjet. Andre gange sætter jeg helikopteren ned på jorden for at gå på opdagelse i stort og småt fra min hverdag som lærer. Efter to år på Bornholm vender jeg i 2018 tilbage til København, hvor jeg er lærer på en folkeskole på Østerbro i hjertet af speltbæltet. Efter skoletid giver jeg min forholdsvis livlige fantasi udløb ved at skrive noveller og romaner, imens jeg spiller vinylplader. På bloggen er jeg næsten altid saglig. Kommentarer er altid velkomne.

Jeg har aldrig tøvet med at sige, hvad jeg forventer at forældrene, hvis de skal bidrage til at børnene får en god skoletid. Det er mit ierfaring at hvis jeg kan reduecere alle de komplekse krav vi har til børnene til noget der er enkelt, så gør det forældresamarbejdet bedre. Derfor er der max 5 punkter på dagsorden, og aldrig nogen gennemgang af årsplaner. På den måde kan man også reducerer mængden af dagsordenpunkter som ikke direkte vedrører skolehverdagen, fx sukkerpolitik, fritidsvaner osv., selvom en ven engang sagde at hvis man vil have forældremødet hurtigt overstået, så skal man blot lade forældrene tale fødselsdage. Herefter går mødet af sigselv.

Et forældremøde er ikke det samme som det var for 20 år. Der er mindre envejskommunikation og meget mere dialog. Det er godt for selvom jeg ikke er bleg for at performe, entertaine og oplyse, så kan forældrene alligevel læse det meste som de har brug for på intra og læringsplatformerne. Forældrene stiller sjældent spørgsmål ved lærerens professionelle kompeltence, og det er sjældent negativt ment, når de udfordrer den. Nogen giver forældrenes spørgsmål stof til god eftertanke.  

Pointen er at forældremødet er et godt forum at lære forældrene bedre at kende. Jo bedre vi kender hinanden jo bedre er forældresamarbejdet. Derfor kræver det tid, og det får man kun, hvis man får et par år sammen, Tllid bygges op over tid.

Det kan man selvfølgelig sige om at alle gode relationer, og så er det sagt.