Jan Frejlev tænker højt

Blog

Sommerskole og fagligt efterslæb

Nu, hvor er alle tror, at vi snart vender tilbage til normale tilstande, er det sæson for forslag om, hvordan man kan hjælpe eleverne godt på vej. Sommerskole er et sympatisk forslag, men husk at det kun hjælper på selvtilliden at blive dygtigere. Der skal en helt anden faglighed til for at hjælpe elever med lavt selvværd.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg skriver med baggrund i, at jeg er lærer i dansk, engelsk og historie i 8. klasse, og primærlærer for én 8. klasse. Efter mere end en måned på nødundervisning er min delkonklusion, at meget mere lykkes, end jeg havde forestillet mig. Jeg underkender slet ikke, at der kan være tale om fagligt efterslæb for elever. Det er bare svært at danne sig et overblik uden indsamlet empiri.

Københavns Kommune, hvor jeg er ansat, er strengt fokuseret på, at skole skal arbejde databaseret. Derfor ville det være oplysende, hvis skoleborgmesteren brugte tiden på at få dataindsamlingen på plads over, hvor mange elever, der hænger fagligt, inden man satte gang i sommerskoler. Ideen med sommerskole er absolut sympatisk, men når politikere og embedsmænd beder lærere om at bygge deres virke på data, ville det være rart, hvis I gjorde det samme.

Mine erfaringer med nødundervisning er positive. I det skriftlige arbejde har min klasse fortsat et løft, som de allerede var i færd med inden corona-uhyret kom. Vi arbejder procesorienteret, og skriveprocessen er delt op i faser med individuelt feedback og vejledning undervejs. Jeg er ikke sikker på, at jeg ville have kunne have givet dem, så meget personlig supervision, hvis vi havde været i klassen. I mundtlig engelsk arbejder vi med forskellige former for videoppræsentationer, hvor jeg giver individuel feedback undervejs, og udviklingen er markant. De løfter sig i udtale, ordforråd, brug af engelsksprogvendinger osv. I begge tilfælde er flere elever allerede sikkert hjemme i forhold til kravene i 9. klasse, og alle er sikkert i mål i forhold til de faglige mål.

Jan Frejlev tænker højt

Lærer i dansk, engelsk, historie og drama. Har desuden været AMR og TR. Det betyder alt for mig, at lærerne har et godt arbejdsmiljø. Forvent, at jeg kommenterer og beskriver stort og småt i en lærers livlige virkelighed. Mit udgangspunkt er, at jeg ser verden i helikopterperspektivet. Vær beredt på, at det bliver langt i spyttet indimellem, og metaforer, sammenligninger og anekdoter vil flyve vildt med et glimt i øjet. Andre gange sætter jeg helikopteren ned på jorden for at gå på opdagelse i stort og småt fra min hverdag som lærer. Efter to år på Bornholm vender jeg i 2018 tilbage til København, hvor jeg er lærer på en folkeskole på Østerbro i hjertet af speltbæltet. Efter skoletid giver jeg min forholdsvis livlige fantasi udløb ved at skrive noveller og romaner, imens jeg spiller vinylplader. På bloggen er jeg næsten altid saglig. Kommentarer er altid velkomne.

Til gengæld er det min erfaring ud fra min beskedne empiri, at det største tab for eleverne lige nu, er på det psykiske/sociale felt, hvor det er svært at hjælpe elever på afstand, når de er pressede af angst, stress, lavt selvværd, ensomhedsfølelse, forventningspres, præstationsangst, tilknytningsudfordringer, pladsmangel osv. Det var i forvejen ikke nemt, da vi var i skole allesammen, fordi der er flere børn, som har brug for hjælp, end der er resurser.

Min pointe er, at det er sværere at lære at stave, læse og regne, hvis man har det dårligt med sig selv og verden. Det hjælper gevaldigt på selvtilliden at blive dygtigere i skolen, men det hjælper ikke nødvendigvis på selvværdet. Tænk lige det med, når I planlægger sommerskoler og få data på plads, inden I kaster millioner i grams på endnu et projekt, som lyder bedre, end det er.