Jan Frejlev tænker højt

Blog

Strøtanker om målstyring

Målstyring i folkeskolen fortsætter indtil videre

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uden sigtekornet på de tidligste pistoler, geværer og bøsser er det tvivlsomt om mennesket nogensinde vil have fået ram på andet end en døende vildgås. Den heraf følgende store mangel på protein ville have betydet uoprettelig dårlig tandstilling for kommende generationer.

I virkeligheden er sigtekornet den vigtigste opfindelse menneskeheden har bedrevet fordi den er så lille, den kan tilpasses til alle tider og den integreres ubesværet i alle teknologiske landvindinger. I dag bygger fx det målsøgende missil på samme princip som det oprindelige sigtekorn, og nu rammer man det man sigter på hver gang.

Inspireret af det målsøgende missil har man indført målstyring i den offentlige sektor, fordi det er for sent at få den aldrende og skrantende til at føde flere børn til at trække læsset, og iblandt dem fra andre lande kan mere end halvdelen af nationen ikke så godt forstå meningen så de bliver hjemme.

Jan Frejlev tænker højt

Lærer i dansk, engelsk, historie og drama. Har desuden været AMR og TR. Det betyder alt for mig, at lærerne har et godt arbejdsmiljø. Forvent, at jeg kommenterer og beskriver stort og småt i en lærers livlige virkelighed. Mit udgangspunkt er, at jeg ser verden i helikopterperspektivet. Vær beredt på, at det bliver langt i spyttet indimellem, og metaforer, sammenligninger og anekdoter vil flyve vildt med et glimt i øjet. Andre gange sætter jeg helikopteren ned på jorden for at gå på opdagelse i stort og småt fra min hverdag som lærer. Efter to år på Bornholm vender jeg i 2018 tilbage til København, hvor jeg er lærer på en folkeskole på Østerbro i hjertet af speltbæltet. Efter skoletid giver jeg min forholdsvis livlige fantasi udløb ved at skrive noveller og romaner, imens jeg spiller vinylplader. På bloggen er jeg næsten altid saglig. Kommentarer er altid velkomne.

Tvivlen nagede folkevalgte og administratorer i årtier. Imens tog befolkningen på ferier og fik nye køkkener og altaner. Man gik i krig i fremmede og fjerne lande for at holde udlændingene væk, men i stedet kom de til Danmark som flygtninge fordi man bombede deres hjemlande. Til sidst gav man op og alle de voksne blev enige om at det var børnene skyld at noget var galt i kongeriget.

Nu gravede man sigtekornet frem igen. Det havde virket før, og kunne sikkert bruges i folkeskolen. "Det SKAL prøves", sagde Finans- og Økonoministeren. Befolkningen så X-factor, og var ligeglade, men lærerne havde altid været lidt bagtunge overfor andre ideer end deres egne, så derfor lavede man den klassiske "Kigge væk-finte", og lockoutede alle lærerne en måneds tid, og da de kom tilbage fra alle deres fjollede gadeaktiviteter som i øvrigt forstyrrede både offentlig trafik og orden, kunne man fortælle at man havde været i udlandet hos nogle gode fremmede (ikke de der andre fæle fremmede fra før) og set lyset som skulle gøre nationen stor igen.

Alle børn skulle målstyres så de kun lærte noget der kunne bruges i samfundet. Som bekendt havde lærerne i årevis siddet i rundkreds, sunget "Jamaica, Jamaica" og drukket udrikkelig kaffe i stedet for at lære børnene noget. Nu lærte lærerne, hvordan man skød med målmissiler i stedet for at stå og fjolle uden at bryde sig om børnene lærte noget. (Se Cirkuslærer) For at undgå dumme spørgsmål spammede man det store medie til dyb sandhed aka internet, således at ingen kunne finde dokumentation for om Målstyring havde virket. (Se Spin) I stedet kun man læse om, hvad målstyring var. Så nu målstyrer man fra tidlig morgen til sen eftermiddag i skolerne. Man må stadig læse "Kejserens nye klæder".

Nu kommer pointen:

Målstyret undervisning virker sandsynligvis, når skolen indretter det fysiske rum med varierede læremidler som er opdaterede og inspirerer børnene til at turde tænke i nye retninger. Det hjælper også på det hele, hvis lærerne og eleverne hr god tid til at bygge relationerne godt op. Lærerne må også godt være velforberedte til lektionerne. Det kommer måske en dag. I mellemtiden skulle man gå mere med hat.