Jan Frejlev tænker højt

Blog

Før skriftlig eksamen

I næste uge går 9. klasse til skriftlig eksamen. Eleverne får i morgen at vide, hvad deres årskarakterer. Hensigten er at lette på elevernes skuldre, fordi bedste karakterer kommer til at gælde, så hvis årskarakteren er god, gør det ikke noget, hvis klappen går ned til eksamen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I næste uge går min 9. klasse til eksamen. Vi har fulgtes ad siden 7. klasse, og det er både bevægende og vedmodigt, at vi er i gang med afskedsforløbet. Nu gælder det om at guide dem bedst muligt igennem eksamensforløbet, som mildest talt er anderledes efter diverse periode med hjem-skole, nødundervisning, udendørsundervisning osv. 

Jeg tog en sludder med min klasse om, hvordan de forholdt sig til, at bedste karakter tæller? Hvis årskarakteren er god, gør det mindre, hvis det kikser til eksamen. Bedste karakter tæller som sagt. Flertallet af mine elever, som havde mellem- eller lavere karakterer fik pludselig travlt med at bede om opgaver, så de kunne forbedre deres årskarakterer. Mange af disse elever føler sig utrygge ved eksamenssituationen og frygter for, at det bliver en akavet oplevelse. De føler slet ikke at trykket er lettet fra deres skuldre. Der er jo netop noget på spil for dem. En del af dem har også været udsat for forskellige turboforløb i april udført af ikke-uddannede, så de er mere udmattede end toptunede. Det er også i denne gruppe, at der er flest som er udmattede ovenpå et skoleår i coronaens skygge.

I min egen refleksion tror jeg på, at elever med forskellige former for angst vil føles, at det nu er nemmere at gå til eksamen, fordi trykket er lettet. Ligesom jeg tror, at eleverne som præsterer højest nu kan gå til eksamen uden at blive spist af præstationsangst. Det er godt. 

Jan Frejlev tænker højt

Lærer i dansk, engelsk, historie og drama. Har desuden været AMR og TR. Det betyder alt for mig, at lærerne har et godt arbejdsmiljø. Forvent, at jeg kommenterer og beskriver stort og småt i en lærers livlige virkelighed. Mit udgangspunkt er, at jeg ser verden i helikopterperspektivet. Vær beredt på, at det bliver langt i spyttet indimellem, og metaforer, sammenligninger og anekdoter vil flyve vildt med et glimt i øjet. Andre gange sætter jeg helikopteren ned på jorden for at gå på opdagelse i stort og småt fra min hverdag som lærer. Efter to år på Bornholm vender jeg i 2018 tilbage til København, hvor jeg er lærer på en folkeskole på Østerbro i hjertet af speltbæltet. Efter skoletid giver jeg min forholdsvis livlige fantasi udløb ved at skrive noveller og romaner, imens jeg spiller vinylplader. På bloggen er jeg næsten altid saglig. Kommentarer er altid velkomne.

Til gengæld tror jeg ikke, at vi har gjort skoleafslutningen nemmere for mellemgruppen, og de elever præsterer lavere. Det er skidt.