Jan Frejlev tænker højt
Blog
Skal vi virkelig undervise "i" holocaust?
Det gør aldrig børn og folkeskolen en tjeneste, når politikerne bedriver mikromanagement i folkeskolen. Nu skal vi undervise i holocaust. Det gør vi allerede i historie som en del af forløb om 2. Verdenskrig og den tyske besættelse
Regeringen vil nu have, at folkeskolen skal undervise i holocaust? Den formulering halter. Regeringen mener vel ikke, at vi skal undervise i, hvordan man laver holocaust? Spøg til side.
Initiativet er en del af et 15 punktsprogram, som skal bekæmpe den tiltagende anti-semitisme i samfundet. Forslaget blev fremlagt af justitsministeren og kirkeministeren. Undervisningsministeren var mærkelig nok ikke en del af præsentationen. Jeg kan selv bevidne om anti-semistiske holdninger blandt elever i folkeskolen, og jeg er enig i, at folkeskolen skal rumme alle, også dem, der ikke er som dig eller mig, og at kimen til at imødegå had og hadforbrydelser indeholder oplysning som en del af løsningen. Meget af det skal foregå i samfundet udenfor folkeskolen, fx på gaderne og på de sociale medier.
Jeg underviser i historie, og det er fandens svært at komme uden om holocaust og redningen af de danske jøder, når man underviser i 2. verdenskrig eller besættelsen. (Den tyske altså, ikke politikernes);)
Historie har virkelig fået politikernes bevågenhed. Det er velkomment. Især fordi vi lever en tid, hvor mange kendte strukturer rykker sig omkring os. Fx har krisen mellem Rusland og Vesten gjort det mere relevant for eleverne at forstå den kolde krig. Alligevel forstyrrer det folkeskolen, når politikerne går i gang med mikromanagement af folkeskolen.
Giv folkeskolen, lærerne og børnene arbejdsro og kast jer i stedet over nogle af tidens systemiske udfordringer fx energikrisen, mangel på uddannet arbejdskraft i folkeskolen og sundhedssektoren, sikkerhedssituationen i Europa, mangel på resurser i psykiatrien, den akutte risiko for at bakterier bliver resistente over antibiotika, mange børns dårlige psykiske trivsel osv.