Jan Frejlev tænker højt

Blog

Skal vi virkelig undervise "i" holocaust?

Det gør aldrig børn og folkeskolen en tjeneste, når politikerne bedriver mikromanagement i folkeskolen. Nu skal vi undervise i holocaust. Det gør vi allerede i historie som en del af forløb om 2. Verdenskrig og den tyske besættelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regeringen vil nu have, at folkeskolen skal undervise i holocaust? Den formulering halter. Regeringen mener vel ikke, at vi skal undervise i, hvordan man laver holocaust? Spøg til side.

Initiativet er en del af et 15 punktsprogram, som skal bekæmpe den tiltagende anti-semitisme i samfundet. Forslaget blev fremlagt af justitsministeren og kirkeministeren. Undervisningsministeren var mærkelig nok ikke en del af præsentationen. Jeg kan selv bevidne om anti-semistiske holdninger blandt elever i folkeskolen, og jeg er enig i, at folkeskolen skal rumme alle, også dem, der ikke er som dig eller mig, og at kimen til at imødegå had og hadforbrydelser indeholder oplysning som en del af løsningen. Meget af det skal foregå i samfundet udenfor folkeskolen, fx på gaderne og på de sociale medier.

Jeg underviser i historie, og det er fandens svært at komme uden om holocaust og redningen af de danske jøder, når man underviser i 2. verdenskrig eller besættelsen. (Den tyske altså, ikke politikernes);) 

Jan Frejlev tænker højt

Lærer i dansk, engelsk, historie og drama. Har desuden været AMR og TR. Det betyder alt for mig, at lærerne har et godt arbejdsmiljø. Forvent, at jeg kommenterer og beskriver stort og småt i en lærers livlige virkelighed. Mit udgangspunkt er, at jeg ser verden i helikopterperspektivet. Vær beredt på, at det bliver langt i spyttet indimellem, og metaforer, sammenligninger og anekdoter vil flyve vildt med et glimt i øjet. Andre gange sætter jeg helikopteren ned på jorden for at gå på opdagelse i stort og småt fra min hverdag som lærer. Efter to år på Bornholm vender jeg i 2018 tilbage til København, hvor jeg er lærer på en folkeskole på Østerbro i hjertet af speltbæltet. Efter skoletid giver jeg min forholdsvis livlige fantasi udløb ved at skrive noveller og romaner, imens jeg spiller vinylplader. På bloggen er jeg næsten altid saglig. Kommentarer er altid velkomne.

Historie har virkelig fået politikernes bevågenhed. Det er velkomment. Især fordi vi lever en tid, hvor mange kendte strukturer rykker sig omkring os. Fx har krisen mellem Rusland og Vesten gjort det mere relevant for eleverne at forstå den kolde krig. Alligevel forstyrrer det folkeskolen, når politikerne går i gang med mikromanagement af folkeskolen. 

Giv folkeskolen, lærerne og børnene arbejdsro og kast jer i stedet over nogle af tidens systemiske udfordringer fx energikrisen, mangel på uddannet arbejdskraft i folkeskolen og sundhedssektoren, sikkerhedssituationen i Europa, mangel på resurser i psykiatrien, den akutte risiko for at bakterier bliver resistente over antibiotika, mange børns dårlige psykiske trivsel osv.