Jan Frejlev tænker højt

Blog

De gode skoleledere leder opad og tager imod ledetråde fra lærerne

Husk at lede op ad næste år, og godt samarbejde fokusere ikke altid på drift og brandslukning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Velkommen tilbage til et nyt skoleår som skydes i gang i morgen. Der er mange ting at nå. Meget er fortsat fra sidste år, hvor vi ikke blevet færdige, og andet er dukket op i løbet af sommerferien som nye strategier, tiltag og ideer som skal sættes i gang. Rigtig meget kommer oppefra dvs. fra forvaltningerne, og det meste er sat i gang i en god mening, selvom det ikke altid kan virke særlig virkelighedsnært. Udgifterne til lærere i folkeskolen er steget lidt siden 2013, selvom der er markant færre lærere i folkeskolen. Til gengæld er konsulentlaget vokset betragteligt, og nu om dage skal de fleste nye tiltag som regel kick startes, guides, eller fasciliteres af en konsulent fra forvaltningen eller et privat firma. En af overskrifterne for OK13 var at nu skulle skolelederne lede mere og være mere synlige i klasserummene. Sådan er det sjældent gået. Til gengæld er folkeskolen blevet mere forvaltningsstyret. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, når forvaltningerne er i øjenhøjde med skolernes virkelighed. Derfor har vi brug for massiv opad ledelse, så forvaltningerne træffer de rigtige beslutninger i tide ud fra det bedste beslutningsgrundlag. Det lykkes bedre nogen steder end andre steder. 

Lærere er bare ikke uddannet i kunsten at lede op ad. Lede op ad må ikke forveksles med brok og vrangvillighed. De stærke, de taktisk snilde og de højtråbende skal nok blive hørt, men hvad med resten? Op ad ledelse handler primært om at trykke på de ømme punkter i en strategi, så man kan nå at korrigere inden det bliver for dyrt i tid og penge. Det handler om at have indflydelse på de daglige beslutninger, og det er som bekendt en af de sikreste veje imod et godt arbejdsmiljø. Vi bør også stille krav til vores skoleledere om at de leder op ad til deres forvaltningschefer, da konsekvenserne af mangel på op ad ledelse i folkeskolen er med til at skabe dårlige arbejdsmiljø og iværksættelse af flere strategier end der er tid til at gennemføre og lære af.

Derfor foreslår jeg at DLF skoler deres TR´ere endnu mere i at kunne lede op ad, og i at kunne  hjælpe kollegerne med at lede op ad, så fokus i år ikke kun handler om drift og brandslukning. Det er en af vejene til en bedre folkeskole, og til at vænne udviklingen så flere forældre folkeskolen frem for privatskolen.

Jan Frejlev tænker højt

Lærer i dansk, engelsk, historie og drama. Har desuden været AMR og TR. Det betyder alt for mig, at lærerne har et godt arbejdsmiljø. Forvent, at jeg kommenterer og beskriver stort og småt i en lærers livlige virkelighed. Mit udgangspunkt er, at jeg ser verden i helikopterperspektivet. Vær beredt på, at det bliver langt i spyttet indimellem, og metaforer, sammenligninger og anekdoter vil flyve vildt med et glimt i øjet. Andre gange sætter jeg helikopteren ned på jorden for at gå på opdagelse i stort og småt fra min hverdag som lærer. Efter to år på Bornholm vender jeg i 2018 tilbage til København, hvor jeg er lærer på en folkeskole på Østerbro i hjertet af speltbæltet. Efter skoletid giver jeg min forholdsvis livlige fantasi udløb ved at skrive noveller og romaner, imens jeg spiller vinylplader. På bloggen er jeg næsten altid saglig. Kommentarer er altid velkomne.

Jeg ønsker alle et godt arbejdsår, et godt arbejdsmiljø og en behagelig nattesøvn.