Jan Frejlev tænker højt
Blog
De gode skoleledere leder opad og tager imod ledetråde fra lærerne
Husk at lede op ad næste år, og godt samarbejde fokusere ikke altid på drift og brandslukning
Velkommen tilbage til et nyt skoleår som skydes i gang i morgen. Der er mange ting at nå. Meget er fortsat fra sidste år, hvor vi ikke blevet færdige, og andet er dukket op i løbet af sommerferien som nye strategier, tiltag og ideer som skal sættes i gang. Rigtig meget kommer oppefra dvs. fra forvaltningerne, og det meste er sat i gang i en god mening, selvom det ikke altid kan virke særlig virkelighedsnært. Udgifterne til lærere i folkeskolen er steget lidt siden 2013, selvom der er markant færre lærere i folkeskolen. Til gengæld er konsulentlaget vokset betragteligt, og nu om dage skal de fleste nye tiltag som regel kick startes, guides, eller fasciliteres af en konsulent fra forvaltningen eller et privat firma. En af overskrifterne for OK13 var at nu skulle skolelederne lede mere og være mere synlige i klasserummene. Sådan er det sjældent gået. Til gengæld er folkeskolen blevet mere forvaltningsstyret. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, når forvaltningerne er i øjenhøjde med skolernes virkelighed. Derfor har vi brug for massiv opad ledelse, så forvaltningerne træffer de rigtige beslutninger i tide ud fra det bedste beslutningsgrundlag. Det lykkes bedre nogen steder end andre steder.
Lærere er bare ikke uddannet i kunsten at lede op ad. Lede op ad må ikke forveksles med brok og vrangvillighed. De stærke, de taktisk snilde og de højtråbende skal nok blive hørt, men hvad med resten? Op ad ledelse handler primært om at trykke på de ømme punkter i en strategi, så man kan nå at korrigere inden det bliver for dyrt i tid og penge. Det handler om at have indflydelse på de daglige beslutninger, og det er som bekendt en af de sikreste veje imod et godt arbejdsmiljø. Vi bør også stille krav til vores skoleledere om at de leder op ad til deres forvaltningschefer, da konsekvenserne af mangel på op ad ledelse i folkeskolen er med til at skabe dårlige arbejdsmiljø og iværksættelse af flere strategier end der er tid til at gennemføre og lære af.
Derfor foreslår jeg at DLF skoler deres TR´ere endnu mere i at kunne lede op ad, og i at kunne hjælpe kollegerne med at lede op ad, så fokus i år ikke kun handler om drift og brandslukning. Det er en af vejene til en bedre folkeskole, og til at vænne udviklingen så flere forældre folkeskolen frem for privatskolen.
Jeg ønsker alle et godt arbejdsår, et godt arbejdsmiljø og en behagelig nattesøvn.