Jan Frejlev tænker højt

Blog

Ja tak til at DLF tager medansvar for efteruddannelsen

I årtier har efteruddannelse været en gøgeunge i lærerlivet. Kommunerne løfter ikke ansvaret. Ingen lærer er garanteret, at arbejdsgiverne interesserer sig for om, at alle lærere får løftet deres kompetencer. Hvis DLF går ind på efteruddannelsesområdet skal det være for alle medlemmer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg synes, at det er en god ide, at DLF tager medansvar for at medlemmerne kan blive efteruddannet. Alt for mange lærere må nøjes med at gøre sig dygtigere via egen praksis og kollegasamarbejde. Det kommer man langt med. Over tid skal der også hældes ny viden, nye tankerredskaber og metoder ind i selv den bedste lærer. Kommunerne forstår ikke, at efteruddannelse er en del af en god personale politik på skoleområdet. Det kommer ikke til at ændre sig.

Det vil være bedst, hvis DLF udbyder kurser, som har så meget faglig tyngde, at det giver ETCS, fordi det både dokumentere den faglige tyngde i kurserne, og det giver et lille lønloft. 

Kommunerne har alt for længe forsømt at opdatere lærernes faglige niveau. Alt for mange penge er spildt på effektløse kurser. Jeg har været lærer i mere end ti år, og jeg har fået et ekstra linjefag,  og et årskursus i forrige årtusind. Ved siden af har jeg været priviligeret og i perioder været tillidsrepræsentant for kolleger. De kurser, som jeg deltaget i DLF-regi har suverænt været de bedste kurser i min lærertid. Der er ingen tvivl om, at DLF har viden og indsigt til at løfte opgaven.

Jan Frejlev tænker højt

Lærer i dansk, engelsk, historie og drama. Har desuden været AMR og TR. Det betyder alt for mig, at lærerne har et godt arbejdsmiljø. Forvent, at jeg kommenterer og beskriver stort og småt i en lærers livlige virkelighed. Mit udgangspunkt er, at jeg ser verden i helikopterperspektivet. Vær beredt på, at det bliver langt i spyttet indimellem, og metaforer, sammenligninger og anekdoter vil flyve vildt med et glimt i øjet. Andre gange sætter jeg helikopteren ned på jorden for at gå på opdagelse i stort og småt fra min hverdag som lærer. Efter to år på Bornholm vender jeg i 2018 tilbage til København, hvor jeg er lærer på en folkeskole på Østerbro i hjertet af speltbæltet. Efter skoletid giver jeg min forholdsvis livlige fantasi udløb ved at skrive noveller og romaner, imens jeg spiller vinylplader. På bloggen er jeg næsten altid saglig. Kommentarer er altid velkomne.

Selvfølgelig har jeg også deltaget i en perlerække af korte inspirationskurser, hvor indholdet sjældent kunne bruges i virkeligheden, fordi kurset var kort og indholdet overfladisk. Især i årene omkring iværksættelsen af skolereformen stak det helt af. Enorme summer blev spildt på kurser, som primært havde den effekt, at politikerne kunne dokumentere, at de investerede i et fagligt løft af lærerne. Jeg ønsker ikke at hænge nogen kursusudbydere ud, fordi de tilbød blot det, som kommunerne havde bestilt. Det vil være spild at medlemmernes penge, hvis DLF går ind i markedet for korte kurser. Det marked er mættet.

Min konklusion: Ja tak - til DLF-kurser med faglig tyngde. Nej tak - til flere små kurser. Ja tak - til DLF-kurser for alle medlemmer over tid.