Jan Frejlev tænker højt

Blog

Når politikerne laver om på folkeskolen

Nu er de I gang igen. Kommer der noget godt ud af alle de justeringer af folkeskolen som politikerne har gang i? Det fører ikke noget godt med sig, når man skifter spillestil hele tiden.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så er de i gang igen: De folkevalgte politikere på Christiansborg forhandler om justeringer af folkeskolereformen. Man siger jo at vi har de poltikere som vi har fortjent. Hverken undertegnede eller læserne kunne måske ikke gøre det bedre, så hvorfor ikke bare lade dem passe deres arbejde? De gør det jo så godt de kan. 

Alligevel kan man undre sig over politikerne i stigende grad tyr til hyppigere justeringer af deres eget arbejde. Nu er det skoledagens længde, fagenes som udbydes der er på spil. Politkerne har også bestemt at folkeskolen løbende skal være omfattet af omprioriteringsbidrraget som absolut påvirker folkeskolens virkelighed. 

Der kan undre at poltikerne ikke tager det alvorlig at der er solid evidens for at det fremmer en krisekultur i en organisation, hvis den konstant er udsat for indre splid og diskussioner om, hvordan den skal agere. Fodboldhold som skifter træner hyppigt vinder sjældent de store pokaler, og politikerne har jo netop bestemt sig for at folkeskolen skal kæmpe om de store pokaler, eller at de kan regne og læse bedre end børn i andre lande.

Jan Frejlev tænker højt

Lærer i dansk, engelsk, historie og drama. Har desuden været AMR og TR. Det betyder alt for mig, at lærerne har et godt arbejdsmiljø. Forvent, at jeg kommenterer og beskriver stort og småt i en lærers livlige virkelighed. Mit udgangspunkt er, at jeg ser verden i helikopterperspektivet. Vær beredt på, at det bliver langt i spyttet indimellem, og metaforer, sammenligninger og anekdoter vil flyve vildt med et glimt i øjet. Andre gange sætter jeg helikopteren ned på jorden for at gå på opdagelse i stort og småt fra min hverdag som lærer. Efter to år på Bornholm vender jeg i 2018 tilbage til København, hvor jeg er lærer på en folkeskole på Østerbro i hjertet af speltbæltet. Efter skoletid giver jeg min forholdsvis livlige fantasi udløb ved at skrive noveller og romaner, imens jeg spiller vinylplader. På bloggen er jeg næsten altid saglig. Kommentarer er altid velkomne.

Imens poltikerne diskuterer, har man i stigende grad overlagt styringen af folkeskolen til et administrativt regime af bureukrat og styringsmekanisme som producere nye ideer henover skoleåret som folkeskolen løbende skal agere på. Det er alt sammen i den bedste mening, men det forstyrrer som regel mere end det gør livet bedre for eleverne.

Poltikerne lader til at overse at folkeskolen i stigende grad uddanner elever til job som ikke findes endnu. Den teknologiske udvikling og den globale økonomis omsætingshastighed har forlængst gjort det forældet med detailstyring af en kompliceret organisation som folkeskolen. I stedet kunne man prøve med tillidsbaseret styring af folkeskolen, hvor den enkelte skole fik mere råderum til at finde en strategi som passer til det område, hvor børnene kommer fra ud.

Ligenu er folkeskolen i stigende grad i konflik med sigselv og sine omgivelser, og det er selvdestruktivt på den lange bane. I stedet for at lære sklolen at tale de gode historier op som man gør mange steder i dag, skulle man måske vise skolen lidt tillid og give skolen større råderum til at være selvskabende som en moderne organisation. Det er i hvert en drøm som jeg gerne vil være en del af.