Astra-bloggen
Blog
Frit valg i fællesfaglige fokusområder
En gammel nyhed er højaktuel i årsplanlægningen: Naturfagslærere bestemmer selv de fællesfaglige fokusområder og er ikke bundet til at inddrage “de seks” fra læseplanerne. Der er tre kriterier, hvoraf fokusområdet skal leve op til to - resten er op til os.
Ingen nyhed - men måske lidt glemt
Det har faktisk været gældende siden “de nye” læseplaner kom i 2019, men jeg har fået indtryk af, at mange slet ikke har opdaget frihedsgraderne. De seks fokusområder, vi lærte at kende, da det fællesfaglige blev introduceret tilbage i 2015 kan stadig indgå, men de er alene vejledende.
Opfyld to ud af tre kriterier pr. fokusområde
Med de seneste læseplaner trådte det i kraft, at et fællesfagligt fokusområde skal opfylde mindst to af de følgende tre kriterier. Det skal inddrage:
Elevernes egne undersøgelser i lokalområdet
Elevernes arbejde med teknologi
Interessemodsætninger, så eleverne har mulighed for at tage stilling.
Find selv på - eller hent inspiration
Jeg har netop samlet de nyere fællesfaglige forløb, jeg kender til, til mine naturfagskolleger på skolen, hvor jeg er naturfagsvejleder. Det er ikke en udtømmende liste, men jeg deler den gerne:
- Fællesfaglige forløb - Astra
- Tre nye fællesfaglige forløb, der følger Naturvidenskabens ABC til dørs: Liv og død i Østersøen, Grus i maskineriet og Jorden 2.0
- Tre engineering-forløb: Byg lodrette haver, Dyrk planter på Mars og Det rene vand - efter oversvømmelsen
- Forløbet Klima på menuen fra Forskningens døgn
- Stærke Naturfaglige Læringsfællesskabers fællesfaglige forløb: Energiforsyning nu og i fremtiden, Mad til milliarder og Invasive dyr i havet omkring Danmark
- LIFE fællesfaglige forløb: 'Plastmissionen', 'Kræftens gåde', 'Turbovækst' og 'WeGrow'.
Og husk også lige: Det skal være problembaseret
Samme passus i læseplanerne, der giver naturfagslærere frihed til at fastlægge de fællesfaglige fokusområder lokalt, fastslår, at fællesfaglige undervisningsforløb skal være problembaserede. Der oplistes en række karakteristika ved problembaseret undervisning, der betyder, at elever:
Er medbestemmende ift. valg af et afgrænset naturfagligt område
Belyser en eller flere problemstillinger inden for det afgrænsede område
Får lejlighed til på egen hånd at formulere og undersøge udvalgte spørgsmål, der relaterer sig til problemstillingen
Får lejlighed til at arbejde med handlinger eller forslag til handlinger undervejs i forløbet.
Læs mere om dette og andre elementer inden for fællesfaglig naturfagsundervisning både i undervisningen og til prøven på: Fællesfaglig naturfagsundervisning - Astra. Her uddybes det, der står i faghæfterne fra Børne- og Undervisningsministeriet på side 28-29 samt prøvebekendtgørelse og -vejledning.