Astra-bloggen

Astra-bloggen

Blog

Vigtig vejledning i slutspurten frem mod naturfagsprøven

Har nødundervisningen spændt ben for fx praktisk undersøgende del af et fællesfagligt forløb, så eleverne ikke fik nok ud af det, kan det “udelades af prøvegrundlaget”, som det lyder i en ny vejledning fra Børne- og Undervisningsministeriet, der i dag er sendt ud til alle skoler.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er naturligvis tale om en nødløsning og ikke en badebillet, hvis jeg må udtrykke det så frit. Alligevel er det længe ventet godt nyt for mangen et 9. klasses naturfagsteam, der netop står overfor at skulle lægge sidste hånd på opgivelser og finplanlægge forløbet frem mod årets fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi.

Konkret betyder det, at et fællesfagligt forløb, der fandt sted, mens der var fysisk nedlukket under nødundervisningsbekendtgørelsen, ganske vist ender med at figurere på klassens opgivelsesliste, men ikke bliver genstand for lodtrækning. Altså i praksis udgår fra prøvegrundlaget.

Er der så bare rabat til prøven eller hvad? Nej, det er en lokal vurdering, som skoleledelsen skal stå på mål for. Betingelserne redegøres der nærmere for i vejledningen, der hedder: ‘Vejledning om lokal fleksibilitet ved folkeskolens mundtlige prøver i 8. og 9. klasse i prøveterminen maj-juni 2022’. Nærlæs den og blive klogere på jeres muligheder :-)

Astra-bloggen

Astra er det nationale naturfagscenter i Danmark. Astra udvikler, samler og formidler den viden, du har brug for. Vi arbejder målrettet på at styrke netværk og understøtte relevant videndeling med det mål at skabe rammer for en optimal læring på din skole. Astra står bl.a. bag Science Talenter, Unge Forskere, Naturvidenskabsfestival, Masseeksperiment og er medarrangør af Big Bang - konferencen. Vi blogger bl.a. om talent, undersøgende arbejde, Engineering, den fælles naturfagsprøve, kommunal forankring og STEM.

Powered by Labrador CMS