Katrine Vinther Nielsen

Blog

Pseudoarbejde

I en tid, hvor der er så stor ubalance mellem krav og ressourcer, at nødberedskabet er dagligdag, bør der prioriteres anderledes.

Publiceret Senest opdateret

Katrine Vinther Nielsen

Folkeskolelærer i Aarhus, kredsstyrelsesmedlem i Århus Lærerforening Optaget af afprofessionalisering, arbejdstid, arbejdsmiljø, arbejdsforhold, fagpolitik og demokratisk dannelsesderoute

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Garnnøglet flyver gennem luften, hver deltager griber den og skal inden den sendes videre svare på spørgsmålet: “Hvad tager jeg med mig fra i dag?” Dagen har budt på processer, som skulle understøtte trivslen på arbejdspladsen. Facilitatoren var undertegnede i samarbejde med en kollega. Personalet havde fx valgt hvilke fotografier, der for dem billedligt talt fortalte om trivslen eller de havde i grupper drøftet de “lavthængende frugter” til at forbedre trivslen. Til slut var alle deltagere konkret forbundne i et edderkoppespind af garn og måske symbolsk forbundne i deres arbejde med trivsel....

For snart en del år siden var jeg frikøbt i noget af min arbejdstid til at udføre konsulentarbejde i arbejdsmiljø, vores opgave var at være ambassadører for trivslen på arbejdspladserne. Vi fik et fjollet navn og skulle ud to og to for at bistå processer, som netop beskrevet ovenfor.

Igennem flere kursusgange fik vi forskellige procesværktøjer. Jeg blev klogere, men betød vores arbejde noget? Jeg tror det ikke, for vi fandt ret hurtigt ud af, at vi kunne sætte nok så mange processer i gang, men at de processer ikke var andet end netop processer.

Da projektet udløb, roste jeg, at det ikke skulle fortsætte. Jeg kunne regne ud, at med den andel jeg var frikøbt og det antal mennesker, der var i projektet, svarede det til en lærerstilling og helt ærlig ville det være bedre at ansætte en ekstra lærer i skolevæsnet i stedet for at iværksætte udsigtsløse projekter.

Der blev helt stille, da jeg sagde det.

Pseudoarbejde i skolen 

Dennis Nørmark og Anders Fogh Jensen har netop udgivet en bog:”Pseudoarbejde - hvordan vi fik travlt med at lave ingenting”. De definerer pseudoarbejde som et arbejde, som ikke rigtigt skaber nogen værdi og ikke gør nogen forskel.

Da jeg hørte denne definition, kom jeg straks til at tænke på mit daværende arbejde som konsulent.

Mit eksempel er et tydeligt eksempel på pseudoarbejde, og selvom det projekt ikke længere eksisterer, er det min klare fornemmelse, at pseudoarbejdet stadig findes, noget er skjult andet er mere tydeligt i vores skolehverdag: Er lokaludviklingsplaner (LUP’en), kvalitetsrapporter, MinUddannelse, elevplaner ikke netop et udtryk for at nogle sætter os og vore ledere til at udføre pseudoarbejde?

Dennis Nørmark og Anders Fogh Jensens opfordring er klar: Lad dog folk passe deres kernearbejde.

Lene Tanggaard formulerer det lige så tydeligt: “Dygtige lærere udvikler overraskende nok faktisk deres undervisning, uden at nogen kommer forbi med et udviklingsværktøj eller et forskningsprojekt.”

Ja, konklusionen må være indlysende: I en tid, hvor der er så stor ubalance mellem krav og ressourcer, at nødberedskabet er dagligdag, bør der prioriteres anderledes.

https://www.mja.dk/artikel/bruger-du-ogs-tiden-p-pseudoarbejde

https://www.radio24syv.dk/programmer/55-minutter/27298122/pseudoarbejde?start=0

https://www.ugebreveta4.dk/vi-faar-stress-af-meningsloest-arbejde-og-usikre-lede_21269.aspx

https://skoleliv.dk/debat/art6511930/Lad-os-værne-om-de-fællesskaber-der-reelt-udvikler-skolens-praksis