Blog

At holde tungen lige i munden i stormvejret

Jeg har lige fundet en historie frem som udspandt sig for nogle år siden, men som egentlig både er en solstråIehistorie i formulering af følelser fra en dreng, men også samtidig er et godt billede på hvordan en dag med forholdsvis meget kaos kan udspille sig. Første del kommer i dag - fortsættelse følger.

Publiceret Senest opdateret

I dag er der en af drengene i klassen, der for det første spænder ben for en anden dreng. Den anden dreng vender sig om, bliver sur og går væk, og så smider han sin taske i affekt. Så træder den første dreng så lige på hans taske igen, fordi den nu ligger på gulvet. Det er en impuls, som tydeligvis han ikke kan hæmme. Så er der gråd og den forulempede løber ud af klassen.

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Den første dreng sad for øvrigt flere gange på bordet, imiterede en fugl med hans kropspositur, og lavede fuglelyde meget højt. Så et generelt meget højt støjniveau. Alt imens fugleimitationen var i gang, var der to drenge, der jagtede hinanden rundt i klassen. Mens en pige sagde fuck dig og hold din kæft til mig. Jeg gider fandme ikke lave lektier.

Det er så den ene del, der sikkert vil få en udenforstående til at rive sig i håret, men også et billede på en dagligdag som jeg tit har oplevet. Der er kaosset som ikke altid kan forudses, men som vi nogen gange kan komme på forkant med, med struktur, støttesystemer m.m.

Men også et billede på det kaos, der er inde i nogle af eleverne og at de affektsmitter hinanden. Et billede på det kan være en kedel hvor der er en tud på der tuder, når der er overtryk. På samme måde kan for meget kaos indeni give overtryk, som så kommer ud. Affektsmitten ligger i, at de andre i klassen ikke kan skærme sig for indtryk og også derfor reagerer med kaosadfærd.

Det var en meget belastende dag for alle os der var på arbejde, og det er også en god ide at have et overgangsritual for sådan en dag. Det kan være at debriefe hinanden i teamet, spole filmen tilbage og gennemgå dagen eller fysisk fx at skifte arbejdstøjet ud når man er hjemme igen. Men også at have fokus på det positive, som der også er i sådan en dagligdag. Men det vil jeg vende tilbage til i næste indlæg.