Specialpædagogik i praksis

Blog

Inklusion og specialklasselærere

Spændende interview i politiken søndag under overskriften "Jagten på den rigtige løsning i landets klasselokaler".

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jakob Fuglsang har et spændende interview med Pernille Rosenkrantz-Theil og lærerformand Anders Bondo her søndag d. 28 juni omkring inklusion. Jeg hæfter mig ved formuleringen fra Anders Bondo: "Men vi ved det virker, når dygtige specialklasselærere får mulighed for at være i klasselokalerne i en periode og laver en form for overførsel af viden om, hvad for eksempel den den autistiske dreng har brug for. Både forskere og lærere peger på det har effekt". 

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Tænker der er mange praktikere der har arbejdet med specialpædagogik i mange år der gerne vil byde ind. Og især nu når der er fælles fodslag mellem regering og lærerforening for at gøre noget ved inklusionen, hvor elever med særlige behov er i klasselokalet, men ikke andet end som passive forbrugere af ipads m.m. ifølge artiklen.