Specialpædagogik i praksis

Blog

Så er vi igang igen

Og det store fokusområde er eksamen og føre til afgangsprøver.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Arbejder i udskolingen og vi skal til at have fokus på at føre til eksamen. Det er fint nok, og det er rigtig godt at vi arbejder med vores eget mindset som undervisere. Vi skal se at få givet dem den eksamen så de kan få en ungdomsuddannelse. Der er dog nogen benspænd, da det tidligere har været tilladt fx at dele en eksamen i dansk op over flere år. Nu er det desværre fuld skrue når man sætter igang. Men det er stadig muligt at forbedre en FP9 i dansk året efter i 10 klasse , forudsat at man har været til prøven. 

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Det er omfattende det materiale der er på prøver på særlige vilkår. Men man skal være opmærksom på, at det faktisk er muligt at lægge en pause ind og gå en tur - fx mellem en læseprøve og så retsstavningsprøven.