Blog
play@heart
At rammesætte leg og læring med løse kreative rammer kan være en udfordring i specialklasserne.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Spændende dage i Nyborg sammen med kreative mennesker på play@heart projektet. Vi er ved at arbejde med leg, og så skal vi bagefter have koblet teknologi på. Man må sige det var meget lavpraktisk og inspirerende. Hvordan kan vi arbejde med leg og læring også i de specialklasser jeg er lærer for. Vi har emneuge i uge 40 hvor vi skal have prøvet nogen af tilgangene af. Jeg skal have skabt en ramme så vi successikrer det. Så det ikke bliver en stressfaktor for min elever. Så det bliver en spændende øvelse.
Specialpædagogik i praksis
Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.
På billedet arbejder vi med læringsrum - hvordan vores ønskescenarie kunne være til learning spots.