Læs mere fra bloggen: Specialpædagogik i praksis
Blog
Den nødvendige uro
Når aktiviteterne i en specialklasse ikke følger den faste daglige struktur skal du forvente lidt mere uro.
Vi har startet op med programmering af ozobotz. Det er noget der ændrer rutinerne i klassen, hvor vi ellers arbejder med det samme program hver dag ift strukturen.
Når strukturen brydes op, giver det i sig selv lidt uro. Hvad skal vi nu af nyt, hvor længe, med hvem osv? Endvidere skal der instrueres fælles, og det giver også uro. Og så selve det legende, hvor børnene er i gang med aktiviteten giver uro. Men de morede sig også i legen. Legen giver i sig selv en højere arousal, som giver mere støj. Jeg har lige i går været i Badelandet i Gjern søhøjland med min egen familie. Der var en masse børn der legede og havde det sjovt. Det gav mere larm. Så det giver også mere larm når der er leg skolen.
Så det vigtigste for os som personale er at huske, at vi ikke kan forlange ro når børn er optaget af noget legende. Den uro må man rumme. Måske kan man tænke i udeaktiviteter som har en legende tilgang. Der er højere til loftet.