Blog

Den nødvendige uro

Når aktiviteterne i en specialklasse ikke følger den faste daglige struktur skal du forvente lidt mere uro.

Publiceret

Vi har startet op med programmering af ozobotz. Det er noget der ændrer rutinerne i klassen, hvor vi ellers arbejder med det samme program hver dag ift strukturen.

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Når strukturen brydes op, giver det i sig selv lidt uro. Hvad skal vi nu af nyt, hvor længe, med hvem osv? Endvidere skal der instrueres fælles, og det giver også uro. Og så selve det legende, hvor børnene er i gang med aktiviteten giver uro. Men de morede sig også i legen. Legen giver i sig selv en højere arousal, som giver mere støj. Jeg har lige i går været i Badelandet i Gjern søhøjland med min egen familie. Der var en masse børn der legede og havde det sjovt. Det gav mere larm. Så det giver også mere larm når der er leg skolen.

Så det vigtigste for os som personale er at huske, at vi ikke kan forlange ro når børn er optaget af noget legende. Den uro må man rumme. Måske kan man tænke i udeaktiviteter som har en legende tilgang. Der er højere til loftet.