Specialpædagogik i praksis

Blog

Så er det tid til eksamen

Eksamen i specialklasser kan være en udfordring, men samtidig give en mulighed for inklusion.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det har været lidt af en vild tur for flere af mine elever at gå til prøve. Men det har også været en oplevelse af at nærme sig at være en del af skolen som sådan. Altså føle sig inkluderet. Det er dog et tveægget sværd, da de specialklasseelever jeg har går op på helt normale vilkår. Det vil i praksis sige at de skriftlige eksamener ligger tre dage i rap for dansk og matematik. Så det har givet mig nogle udbrændte elever. Det er den ene side af sværdet. Og den anden side er så mere positivt at de har oplevet at blive ”normaliseret”.

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Jeg tænker dog der er meget langt fra det niveau vi er på, til de krav der bliver stillet til almenområdet. Så jeg kunne godt efterlyse nogle dispenseringsmuligheder. Altså hvilke prøvekrav der er. Det måske at have en ujævn kognitiv profil og så oveni måske være ordblind – det kan give nogen uoverstigelige problemer ift fx en læseprøve, hvor der skal læses og skimmes rigtig meget og der skal bevares et stort overblik. Og det kan også være meget svært hvis man har en ADHD diagnose. Det kan være et udviklingspunkt for de fremtidige prøveformer. Men det skal komme fra ministerielt hold.