Specialpædagogik i praksis
Blog
Mentalisering kan konfliktforebygge
Har et kommende spændende foredrag for mine pædagogkollegaer på min arbejdsplads. Vi er desværre blevet nødt til at skyde foredraget til senere. Var ellers helt top tunet og klar. Så jeg tænker lige jeg vil lave en lille appetitvækker på, hvad man kan bruge mentalisering til i specialpædagogisk regi når vi snakker konfliktforebyggelse.
Det at mentalisere, kan man oversætte med at have indsigt i sine egne følelser og tanker, og det at kunne aflæse andres ditto. Det er en meget vigtig evne at have som lærer eller pædagog. Hvis man evner at mentalisere, kan man se ind bag en adfærd der muligvis kan være negativ. Negativ kommunikation kan være et udtryk for noget andet. Fx at man ikke magter en opgave, fordi man har overbliksvanskeligheder. Vi skal så kunne mentalisere og afkode den unge, og vide at overbliksvanskeligheder kan være grunden. Og ikke det vi ser på overfladen.
Hvis vi kan det, har vi en mentaliserende tilgang, og vi har en deskalerende tilgang til et evt konfliktpotentiale overfor den unge. Den unge følger sig set, og vi kan deskalere konflikten og få eksternaliseret det den unge har svært ved. Ved fx at sige “Jeg kan se du har svært ved at finde ud af hvad du skal. Skal jeg hjælpe dig?”. Vi ser dermed den unge, som ikke kan mentalisere, og dermed give udtryk for hvordan vedkommende har det indeni. Og det bliver så muligt at oppebære en relation som ellers var i fare.