Specialpædagogik i praksis

Specialpædagogik i praksis

Blog

Tilbage på Corona-pinden igen

Så er vi tilbage igen med undervisning i specialklasserne, på en stort set tom kommuneskole.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Specialklasseeleverne er undtaget for skolelukningen, fordi det vurderes fra centralt politisk hold, at der er behov for struktur for dem. Det kan der være noget om. Men for nogen elever kan det omvendt virke som et stigmata. ”Du er anderledes”, er der flere af eleverne der giver udtryk for i udskolingen. De vil gerne være unge med de unge, og nærme sig en eller anden grad af normalisering. De kommer derfor til at stikke ud i den her sammenhæng, da de så netop ikke er som alle de andre unge.

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Måske kunne man have lavet nogen retningslinjer, som kunne være op til en decentral udmøntning i, hvad der gav mening på de enkelte skoler. De unge jeg har i udskolingen kan foruden at føle sig stigmatiserede, også finde mindre motivation i at komme i skole, da der ikke er den samme dynamik på en skole som er halvtom. Og nogen forældre vælge at holde dem hjemme, da de er bange for smitte. Så der er mange dilemmaer.

Man kan berettiget også rejse spørgsmålet om, når det nu kunne lade sig gøre at have dem 14 dage hjemme i juleferien, om det så ikke kunne lade sig gøre at have dem 14 mere, når vi nu står overfor en potentiel dødelig virusmutation?

Der har også været en del forvirring om hvad det nu var der var gældende fra forældreside, hvor nogen ikke har fået sendt deres børn i skole. Så vi sidder også med nogen klasser der er halvtomme. Så dynamikken og det at skulle arbejde med pensum i en halv klasse kan også godt være en udfordring, da det så kun er halvdelen der når pensum.

Der er så nogen nye retningslinjer på ved kan jeg læse på dr.dk i dag. Det er positivt, og lægger netop op til en decentral vurdering.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/laerere-paa-specialskoler-slaar-alarm-under-corona-send-nogle-elever-hjem

Så det bliver spændende at se hvad der sker de kommende dage.

Powered by Labrador CMS