Specialpædagogik i praksis

Blog

Leg og læring

Husk at en lærervejledning til et materiale måske skal vendes på hovedet når du arbejder med specialpædagogik.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har lige haft et lego byggeprojekt i min specialklasse, hvor vi skulle arbejde med bricq motion fra lego. Jeg valgte at give dem en fast opgave først, i stedet for en åben opgave. Det har givet pote. For det at få fortrolig med materialet først, gav dem mod på at bygge deres eget projekt bagefter. En maskine der kunne skubbe til en bold. Billedet på artiklen er af en maskine en af eleverne byggede.  

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Tænker når vi arbejder med specialpædagogik, så er det vigtigt med en rammesætning. Fx med udgangspunkt i de 9 h'er: Hvordan, med hvem, hvor længe osv. Så giv dem en fast opgave. Gerne med en konkurrence til sidst. Hvilken en kører længst fx  

Derefter kan man åbne op for en åben opgave. Hvis vi har grebet undervisningsplanen an, som dikteret i materialet, med at starte med en åben opgave, så ville mine elever sikkert have resigneret. Men nu kom alle i hus i dag, og de var ydermere så optagede af processen, at flere ville fortsætte over tid. Tænker at det nok er det tætteste jeg er kommet på en flow oplevelse hos eleverne i længe tid.