Specialpædagogik i praksis
Blog
Leg og læring
Husk at en lærervejledning til et materiale måske skal vendes på hovedet når du arbejder med specialpædagogik.
Vi har lige haft et lego byggeprojekt i min specialklasse, hvor vi skulle arbejde med bricq motion fra lego. Jeg valgte at give dem en fast opgave først, i stedet for en åben opgave. Det har givet pote. For det at få fortrolig med materialet først, gav dem mod på at bygge deres eget projekt bagefter. En maskine der kunne skubbe til en bold. Billedet på artiklen er af en maskine en af eleverne byggede.
Tænker når vi arbejder med specialpædagogik, så er det vigtigt med en rammesætning. Fx med udgangspunkt i de 9 h'er: Hvordan, med hvem, hvor længe osv. Så giv dem en fast opgave. Gerne med en konkurrence til sidst. Hvilken en kører længst fx
Derefter kan man åbne op for en åben opgave. Hvis vi har grebet undervisningsplanen an, som dikteret i materialet, med at starte med en åben opgave, så ville mine elever sikkert have resigneret. Men nu kom alle i hus i dag, og de var ydermere så optagede af processen, at flere ville fortsætte over tid. Tænker at det nok er det tætteste jeg er kommet på en flow oplevelse hos eleverne i længe tid.