Specialpædagogik i praksis

Blog

Så er de yngste elever tilbage igen

Så er de yngste elever tilbage på skolen igen. Det kan vi godt mærke i specialklasserækken, da der så også er kommet mere støj på gangene. Og det kan være et problem når man er let afledelig og lydfølsom.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi er på skolen jeg arbejder startet op på undervisningen af de små elever igen. Det er dejligt for dem, at de kan komme tilbage på skolen igen. Og der er kommet liv på skolen igen, efter at det kun har været specialklasserækken der har mødt fysisk op.  

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Men det er dog også lidt belastende for nogen af de elever jeg har i specialklasserne. De synes at de små børn larmer for meget. Der har faktisk også været meget ro på nu, mens eleverne i specialklasserækken har mødt ind alene på skolen. Men det giver noget mere uro hos eleverne, når der for det første sker nyt, men også den larm det giver på skolen. Det er svært hvis man er let afledelig og lydfølsom, at være et sted hvor der er mange sanseindtryk. Det kan give en overbelastning og udtrætning af mine elever i specialklassen i løbet af dagen. De kan simpelthen ikke skærme sig i så lang tid som der er til kl. 14. Så spørgsmålet er hvordan de kommer til at reagere de næste dage, hvor eleverne i de små klasser kommer tilbage?  

Endvidere er det muligt at mine eleverne oplever et stigmata, i og med at de er udskolingselever og vil finde det lidt mærkeligt at de små er her, men at de jævnaldrende indenfor almenområdet er hjemme.  

Så det er selvfølgeligt dejligt at de små er tilbage, men det kan også være en udfordring for nogen af mine elever. Så vi må se hvad de næste dage bringer, om jeg oplever et forøget konfliktniveau. Noget jeg måske godt kan tro vil komme til at ske.