Blog

At være på forkant

Undgå brandslukning men vær et skridt foran.

Publiceret Senest opdateret

Når man starter en ny klasse op - og de er helt nye eller indskolingselever, så kommer meget af tiden til at gå med at lave socialpædagogisk arbejde også. Sådan er det indtil man har fået etableret nogen gode relationer til eleverne.

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Det at være på forkant er at kunne aflæse eleverne og hvad der evt kunne udløse uro eller konflikter. Det kræver omvendt også at du kender eleverne. Så det er et tveægget sværd, for det gør man jo ikke før man har en relation til dem.

Men det at være på forkant og kunne undgå konflikter er en forudsætning for at man ikke skal til at lave brandslukning bagefter. Man skal hele tiden være foran. Fx nu er der ulmende uro efter 20 minutter. Så skal man være klar til at sætte en ny aktivitet i søen, vel og mærke inden der kommer uro og konflikt.

Det kræver en del overblik. Så det at være lærer i en specialklasse kræver også noget af ens ledelseskompetence ved siden af evnen til at ville arbejde socialpædagogisk også.