Specialpædagogik i praksis

Blog

De 9 h er

Det er ikke fordi det er nyt med de 9 h er i specialpædagogikken. Men har taget den op af hatten igen til morgenens undervisning.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi skal igang med at lave stop motion i min specialklasse fredag. Det er helt nyt for dem at arbejde med. Så det er vigtigt med en rammesætning, så det ikke havner i kaos og konflikt. Det er ikke fordi den er ny. Men de 9 h´er kan komme til hjælp her, når jeg skal rammesætte det i morgen. Det er vigtigt at skabe tryghed og rammer, når vi arbejder med en forholdsvis løs struktur, som det er med et nyt teknisk element, og en kreativ proces. De 9 h´er er her: #adhd #specialeducation #aarhus De 9 h'er: Hvad skal jeg lave? Hvorfor skal jeg lave det? Hvordan skal jeg lave det? Hvor meget skal jeg lave? Hvor længe skal jeg lave det? Hvornår skal jeg lave det? Hvor skal jeg lave det? Hvem skal jeg lave det sammen med?

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.