Specialpædagogik i praksis
Blog
Fjernundervisning med tilstedevær
Efter at skulle have fjernundervist, skal jeg nu til at tænke kreativt efter vi har åbnet op for specialklasserne igen.
Nu er vi gået i gang med at lave undervisning live i klassen igen. Jeg har været oppe og sætte bordene med de 2 meters afstand som er et krav. Eleverne er mødt op, og jeg sidder klar ved mit kateder de to meter væk.
Afstanden er ikke så stor, som den var da vi mødtes virtuelt med eleverne i de sidste uger. Men så alligevel. De må fx ikke komme op og få feedback som de plejer, da de så kommer indenfor de to meter. Så jeg må tænke mere kreativt for at undervise. Vi kan sige man er blevet halvt amputeret ift det at være i et læringsmiljø hvor relationen bærer meget.
Tidligere har jeg givet dem opgaver for efter jeg har gennemgået stoffet. Og så har jeg enten haft dem til at komme op til mig og få feedback eller jeg har gået rundt og hjulpet dem en til en. Nu kan jeg kun give fælles feedback og digitale svar til eleverne, selv om jeg sidder fysisk i klassen. Så det er en svær øvelse.
Endvidere er der udeundervisning som et krav, så vi har i vores team fået samlet en mappe digitalt på onedrive med gode ideer. For man kan sige at vi var bagud med at lave e-learning da det skulle gå hurtigt med skolelukningerne. Nu er vi bagud med at finde måder at ude-undervise på.