Specialpædagogik i praksis

Blog

Fjernundervisning med tilstedevær

Efter at skulle have fjernundervist, skal jeg nu til at tænke kreativt efter vi har åbnet op for specialklasserne igen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu er vi gået i gang med at lave undervisning live i klassen igen. Jeg har været oppe og sætte bordene med de 2 meters afstand som er et krav. Eleverne er mødt op, og jeg sidder klar ved mit kateder de to meter væk.

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Afstanden er ikke så stor, som den var da vi mødtes virtuelt med eleverne i de sidste uger. Men så alligevel. De må fx ikke komme op og få feedback som de plejer, da de så kommer indenfor de to meter. Så jeg må tænke mere kreativt for at undervise. Vi kan sige man er blevet halvt amputeret ift det at være i et læringsmiljø hvor relationen bærer meget.

Tidligere har jeg givet dem opgaver for efter jeg har gennemgået stoffet. Og så har jeg enten haft dem til at komme op til mig og få feedback eller jeg har gået rundt og hjulpet dem en til en. Nu kan jeg kun give fælles feedback og digitale svar til eleverne, selv om jeg sidder fysisk i klassen. Så det er en svær øvelse.

Endvidere er der udeundervisning som et krav, så vi har i vores team fået samlet en mappe digitalt på onedrive med gode ideer. For man kan sige at vi var bagud med at lave e-learning da det skulle gå hurtigt med skolelukningerne. Nu er vi bagud med at finde måder at ude-undervise på.