Specialpædagogik i praksis

Blog

Corona post mortem og lærernes arbejdstid

Ikke helt specialpædagogik i praksis. Men det at have tid til at lave differentieret undervisning og muligheden for at forberede sig et sted hvor der er ro og plads, efter en dag med gang i den i specialklassen, er for mange en helle for at hvile hovedet og være mere effektiv.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu vil hver 5 chef have folk til at arbejde mere hjemme efter Corona, ifølge politiken i dag. Det er i det private. Gad vide hvilken vej pilen peger ift lærernes forberedelsestid i det offentlige? Der er indrettet kontomiljøer hvor man skal forberede sig, men der er ikke plads til alle. Så det bliver spændende at følge de politiske udmeldninger i den anledning, og om lærerformanden vil tage den mulighed op i forhandlingsregi lige nu med KL. 

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Jeg kan huske i sin tid da jeg blev ansat at vi fik et tillæg for at være specialklasselærer, som man kunne konvertere til timer. Det valgte jeg at gøre, da jeg gerne ville have tid til at kunne lave god og differentieret undervisning.