Specialpædagogik i praksis

Blog

Det enkle klassemiljø

Det at bevare enkelhed i klassen, er noget der kan give ro, modsat et rum med for mange visuelle og auditive stimuli. Så prøv at undgå regler ved bordene og tavlen. Det giver informationsoverload. For det er svært at bevare overblikket hvis der er for mange input. Så sloganet: ”Keep it simple”, fra reklamebranchen, fungerer også her.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På samme måde som vi kan give anvisninger for at få ro i min tidligere artikel, kan vi operere på et andet felt i forhold til at skabe rammer i klassen der giver ro.

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Jeg tænker her på det fysiske klassemiljø. Forenklet kan man som lærer enten starte indefra og ud, fx gennem mindfullness. Men man  kan også operere udefra og ind, og det er det der er sigtet her. Udefra. Vi kan arbejde med klasserummet.

For et stille og roligt klasselokale, uden alt for mange visuelle og auditive indtryk kan også skabe ro i sindet.  Tankerne bag et roligt klasselokale er, at alt for meget rod udenfor kan give rod ”indenfor”. 

Hvis man har opmærksomhedsforstyrrelser, eller bare generelt er let afledelig kan det være svært med for mange stimuli. Det er vores orienteringsrefleks der bliver aktiveret når der er en lyd, noget der bevæger sig eller et eller andet visuelt stimulerende. Orienteringsrefleksen er meget fin, når man nu boede på savannen i sin tid. Der kom en måske tiger ind fra siden. Så blev refleksen aktiveret. Det ligger indbygget i vores reptilhjerne. Men der er ikke så mange tigre nu om dage, men refleksen er der stadig! Den bliver for øvrigt også aktiveret, når vi lige er på Facebook og der popper noget nyt op, eller i et computerspil. Det er helt fint med koncentrationen i disse situationer, også for børn med fx ADHD. Refleksen bliver bare en ulempe, når vi snakker læringsmiljøet. Derfor skal vi indrette mere enkelt, for ikke hele tiden at aktivere denne refleks.

Det er den orienteringsrefleks der kan give elever stress, hvis der er for mange stimuli.  A´et i ADHD står for attention. Altså opmærksomhed, og også let afledelighed for opmærksomheden. Så hvis der er for meget input, bliver barnet eller den unge udfordret. Så ”Keep it simple” i klassen.

Foto: schantalao on Reshot