Specialpædagogik i praksis

Blog

Eksamen og genrer

Det at kunne begynde at arbejde med genrer er motiverende for børnene i den udskolingsklasse jeg har. Så er det mindre kedeligt for dem og de kan se en sammenhæng i det de har lært da det bliver anvendelsesorienteret.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi er netop gået i gang med genrer inde på dansk Gyldendal i min klasse. og kan mærke at nu rykker det virkeligt. jeg kan relatere det med ordklasser og stavning og alt det andet rugbrødsarbejde - som ofte er lidt kedeligt - til det de skal kunne når de fx skal skrive en anmeldelse, et blogindlæg osv. Det er virkelig fedt. Dejligt man er nået så langt. Det at tingene bliver anvendelsesorienteret er vigtigt. Jeg kan huske vi altid selv spurgte "hvad skal vi bruge det til"? 

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Photo by Nina P on Reshot