Sproglærerforeningen for engelsk, tysk og fransk

Blog

iPad i sprogundervisningen – for absolut beginners

En introduktion til 10 gode begynder-apps til sprogundervisningen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Titlen på denne blog hedder "iPad i sprogundervisningen – for absolut beginners". For jeg har været en beginner engang. Helt nøjagtigt er det halvandet år siden. Fra at være på dét stadie hvor jeg ikke vidste, hvad en app egentlig var, til nu, hvor iPad’en er blevet en naturlig og integreret del af undervisningen.  Denne blog er hovedsagligt henvendt til alle jer, der også er begyndere. For hvor skal man starte? Og hvilke apps kan man starte ud med?

For god ordens skyld må jeg understrege, at iPad’en kan bruges til mere end anvendelsen af apps. De didaktiske årsager til min begejstring for iPad’en kan der læses mere om i Sproglæreren på følgende link

http://www.sproglaererforeningen.dk/cms/uploads/sproglaereren/2013-2/10%20gode%20grunde.pdf

Engelsk-bloggen

Engelskbloggen provokerer, engagerer, skaber debat og lægger op til dialog og udvikling af engelskfaget og didaktikken. Vær med! Skriv, like, kommenter!

Er du iPad-nybegynder er følgende 10 apps et godt sted at starte.  For de fleste gælder, at de er meget brugervenlige og gratis.

Mundtlighed

1.     VoiceR Pro eller SoundCloud (gratis) optager lyd direkte på iPaden. Brug dem fx i elevproducerede radioudsendelser, lydfortællinger eller ganske almindelig oplæsningsøvelser. Optagelserne kan deles med andre.

2.     PuppetPals (gratis). PP er ikke udformet med henblik på undervisning, men findes under kategorien underholdning i app store (XX). Det er et dukketeater med scenografier og karakterer, som eleverne kan redigere, så de kan producere et teaterstykke, der fx kan fremvises på den interaktive tavle. Den vigtigste funktion i sprogundervisningsøjemed er, at eleverne kan indtale dialogen mellem karaktererne. Brug den fx i elevproducerede opsætninger af historiske begivenheder i engelsktalende lande (I have a dream) eller lad eleverne skrive et manuskript til deres eget stykke, så den skriftlige dimension også kommer ind. 

3.     Mindmeister eller Popplet (gratis) er programmer, hvor man kan lave mind mapping. Brug fx når I går i gang med et nyt emne What do you know about Mandela? Eller lav en fælles mind map på tavlen.

Skriftlighed

4.     BookCreator. I BookCreator kan eleverne kreere deres egne bøger. Ikke nok med den skriftlige dimension, kan de samtidig indspille det skrevne eller lægge billeder og små videoklip ind i bogen. En eminent app der spiller på alle tangenter. Lad fx eleverne skrive og indspille bogstavsbøger i de små klasser og projektbøger om fx Nelson Mandela i de store.

5.     Little Writer (gratis) er især henvendt til begynderengelsk. App’en indeholder ord, tal og bogstaver, som eleverne hører udtalen af, alt imens de skriver ordet på skærmen med fingeren.

6.     Pages svarer til word. Et velfungerende tekstbehandlingsprogram man kan bruge, som man plejer at bruge word. Der er mulighed for at dele dokumenter i app'en.

Præsentationer

7.     Keynote er iPad’ens svar på PowerPoint. Et populært redskab til fremlæggelser.

8.     Prezi (gratis) er en smuk og underholdende udgave af et præsentationsprogram. I Prezi kan du vælge at zoome ind og ud af præsentationerne, indlægge videoklip og andet. Gå ind på prezi.com og se eksempler på de mange undervisningsprezis, der er blevet delt af kolleger fra andre lande.

Andet

9.  TeacherKit (gratis) er en udvidet protokol, hvor man kan registrere fravær, karakterer og lave generelle noter om elevernes faglige udvikling.

10.  Showbie (gratis). Hvor skal eleverne sende deres afleveringer hen? Her er Showbie et godt bud. Bed eleverne om at sende deres produkter som ePub for at spare opbevaringsplads. Som mange andre apps skal man betale, når man gerne vil have ekstra opbevaringsplads. 

11.  Scan (gratis) Hvis du er en af dem, der er nervøse for, om eleverne får bevæget sig nok, når de har iPads, er Scan en mulighed. Scanneren læser QR-koder. QR-koder er todimensionelle stregkoder, og disse stregkoder er kan man som lærer – eller elev – lave selv. Lav fx en grammatik-skattejagt, hvor der på hver QR-kode - som forinden er gemt rundt omkring på skolen - er en grammatikopgave som skal løses af gruppen. Lad evt. eleverne selv lave QR-koder med små boganmeldelser på engelsk. Gå i samarbejde med skolens pædagogiske center og klistr anmeldelserne på engelskbøgernes bagside. Så kan andre elever læse en anmeldelse inden de låner bogen.

Ovenstående er blot et udpluk af de utallige apps fra Appstore. Og som nævnt i min indledning er iPad’en i kraft af de funktioner, der er med fra starten af, en meget anvendelig og praktisk hjælpemiddel til undervisningen. iPad’en er en alt-i-ener, hvor jeg ikke længere skal booke pc’ere, diktafoner eller kamera på skolen, da det hele er samlet et sted. For elevernes vedkommende har de bedre styr på deres noter nu end tidligere, hvor udleverede kopier lykkeligt blev glemt af ejermanden, når timen sluttede.

Herudover findes der uanede mængder hjælpemidler, når man har direkte adgang til nettet. Hvis du ikke allerede har stiftet bekendtskab med studieportalen.dk, så gå endelig ind og afprøv alle de små videoklip med gennemgange af fremmedsprogsgrammatik. Klippene varer sjældent mere end nogle minutter og er pædagogisk bygget op, så de fleste i udskolingen kan følge med.  Endvidere giver klippene mulighed for, at eleverne kan repetere en grammatikregel hjemme, hvis den ikke sad lige i skabet ved første gennemgang i skolen.

Jeg kunne blive ved med at skrive om iPad’ens muligheder i undervisningen, men vil stoppe her og lade jer, der endnu er nybegyndere gøre jeres egne erfaringer. Og hvem ved, måske er der jeres blog, jeg læser om 1 år med gode ideer til anvendelsen af iPads i sprogundervisningen…