Sproglærerforeningen for engelsk, tysk og fransk

Blog

Nul forberedelse! (næsten)

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nul forberedelse! (næsten)

I mine tidligere blogs har jeg skrevet om elevautonomi og dens mange velsignelser. Det er også min hensigt at fortsætte på den samme bane i denne blog.

Et af spørgsmålene, der blev stillet til mit sidste indlæg, "Det rene anarki", var, om jeg overhovedet har nogen forberedelse til mine timer, når det er eleverne, der bestemmer:

Engelsk-bloggen

Engelskbloggen provokerer, engagerer, skaber debat og lægger op til dialog og udvikling af engelskfaget og didaktikken. Vær med! Skriv, like, kommenter!

- hvad de laver,

- hvordan de laver det,

- og selv evaluerer resultatet.

Svaret er: Forholdsvis lidt. Jeg bruger tre til fire timer om ugen i alt på at forberede timerne. I indeværende år underviser jeg 10 forskellige klasser. Jeg har 27 lektioner (tysk/engelsk) om ugen. Desuden laver jeg ugeplan for samtlige klasser. Ugeplanen er oftest bare en afklaring om, hvilke børn der arbejder med hvilke emner – det giver mig et overblik over de mange projekter, der er gang i. Forældrene får dermed også et hurtigt overblik over, hvad deres børn og klassekammeraterne arbejder med.

MEN hvor jeg bruger relativt lidt tid på forberedelse, bruger jeg til gengæld rigtig meget tid på at læse logbøger. Logbøgerne samler jeg ind mindst en gang om måneden, dvs. ca. 60 logbøger om ugen. I de mindre klasser, fx i 3. klasse, er det begrænset, hvor meget eleverne skriver, men allerede fra 5. klasse er der elever, som skriver side op og side ned. Det er uhyre vigtigt, at jeg som lærer sørger for, at eleverne får deres logbøger tilbage inden for 24 timer. Dermed bekræfter jeg, at logbogen er kernen i deres læring og ikke kan undværes. Selvfølgelig er der elever, der er ligeglade, men det, at jeg tydeligt anstrenger mig for at overholde den korte rettetid, skaber et vist niveau af respekt hos tvivlerne og er måske med til, at de orker at gøre lidt mere ud af deres læring/logbøger.

Det allerbedste ville dog være ikke at tage logbøgerne med hjem, men at læse logbogen sammen med eleven og diskuterer hans/hendes læringsstrategier. Og her er min pointe: fra den 1. august har vi alle sammen en helt ny tjenestetid, forberedelsestiden er forkortet, og vi skal tilbringe flere timer sammen med eleverne. I mine autonome klasser vil jeg kunne læse logbøgerne sammen med eleverne, hvis jeg får en ekstra lektion om ugen. Konsekvensen vil være mindre kedeligt hjemmearbejde for mig, øget læring for eleverne og et mere meningsfuldt forhold til mine elever. Vi får mere tid til at diskutere deres strategier og mål. Det vil være afstressende og givtigt for både eleverne og mig.