Fransklærerforeningen

Blog

Din brug af digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen

Sammen med det NCFF (det Nationale Center for Fremmedsprog ved Aarhus Universitet) har VIA University College fået til opgave at afdække brugen af digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen. På vegne af Mette Vedsgaard Christensen fra VIA, forskningsleder på projektet, vil jeg hermed opfordre tysk- og fransklærere til at udfylde spørgeskemaet med deadline 31. august.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære tysk- og fransklærer i grundskolen!

Sammen med det NCFF (det Nationale Center for Fremmedsprog ved Aarhus Universitet) har VIA University College fået til opgave at afdække brugen af digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen. Afdækningen skal danne grundlag for et udviklingsarbejde, hvor VIA og fem skoler skal udvikle nye måder at undervise i fremmedsprogene med inddragelse af digitale teknologier.  Derfor har vi designet en spørgeskemaundersøgelse, som vi håber, du vil svare på. Det tager ca. 15 minutter at gennemføre undersøgelsen og svare på de i alt 19 spørgsmål.

Spørgsmålene undersøger tre perspektiver på brug af digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen: 1) Hvilke digitale teknologier anvender du i fremmedsprogsundervisningen? 2)Hvordan er undervisningen organiseret, når du anvender digitale teknologier, og 3) hvilke begrundelser kan der være for at anvende digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen?  Nogle åbne spørgsmål er dedikeret specifikt til dine erfaringer med brug af digitale teknologier i forbindelse med onlineundervisningen under coronanedlukningen tidligere på året. Der har tidligere været gennemført undersøgelser af danske læreres brug af IT generelt, og du har sikkert også svaret på andre spørgeskemaer om nedlukningen, men denne undersøgelse adskiller sig ved alene at fokusere på fremmedsprogsundervisningen.

Franskbloggen

På Franskbloggen blogger på skift medlemmer af Fransk Fagudvalg i Sproglærerforeningen og folkeskolefraktionen af Fransklærerforeningen.

Dine svar er anonyme.

Du tilgår undersøgelsen på dette link: https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=4V28TVNKUK12

Sidste frist for at deltage i undersøgelsen: 31. august 2020.

Med venlig hilsen / Best regards

Mette Vedsgaard Christensen

Docent, ph.d.

Forskningsleder

VIA University College

T: +4587551713

E: MVC@VIA.DK

www.via.dk