Fransklærerforeningen
Blog
Dans & grin i fjernundervisningen
Hvordan giver jeg eleverne motion? Hvordan får jeg eleverne til at grine? Hvordan får jeg flere med til fjernundervisningen? Kan jeg bare gøre, som jeg plejer? Hvad med feedback?
Hvordan giver jeg eleverne motion?
Jeg har fundet og er stadig i gang med at finde dansevideoer på youtube, hvor der er musik og instruktioner på fransk. Eleverne skal blot gøre det, som de kan se på videoen, og skrue op for lyden, så de får hørt udtalen. De vil også få gentaget ord som fx tal (un deux trois ...) og gauche/à droite, respirer, osv.
Hvordan får jeg eleverne til at grine?
Jeg håber, at de synes, det er sjovt!
Hvordan får jeg flere med til fjernundervisningen?
Ved at lave enkle opgaver.
Ved at give enkel forklaring.
Ved at give mere hjælp som fx gloser.
Kan jeg bare gøre, som jeg plejer?
Nej, det tror jeg ikke... Madame Plejer kræver, at jeg er fysisk til stede til at vejlede eleverne og differentiere opgaverne.
Feedback?
Når eleverne afleverer i Minuddannelse, kan jeg nemt give feedback individuelt... Jeg tænker, at feedback er ekstra vigtigt, så eleverne oplever, at deres arbejde bliver læst, at der er en modtager..., men hvordan undgår jeg at drukne i retteopgaver? Måske kan jeg variere mellem "individuel", "samlet" samt "på klassen, når skolen starter igen".
Det allervigtigste er elevernes feedback. Hvordan var dagens opgave? I dag har jeg bedt dem sms'e feedback til mig. Spændende, om de bider på.
https://www.youtube.com/watch?v=KVhfIgghOPw
Spørgeskema om sport vedlagt - kan frit bruges/forbedres :)
Illustration (børnehaven): Emil R.