Fransklærerforeningen

Blog

En nem sprogleg - 2

At anvende rim og remser, sange og digte i sin franskundervisning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Comptines, chansons et poésies er betegnelser for en blandet anvendelse af rim og remser, sange og digte (se 'En nem sprogleg om at arbejde med acrostiches') i sin begynderundervisning. De kan anvendes som indledning og afslutning på en lektion og giver mulighed for at lytte, gentage, synge, bevæge sig  og være kreativ.

Det er dog en udfordring at finde inspiration på fransksprogede sites, fordi især comptines ofte er rettet mod en yngre målgruppe end elever på 5. klassetrin i en dansk skole. Det tager tid at søge, og tid er en mangelvare. Jeg har fundet frem til en fransksproget hjemmeside, som jeg anvender sammen med mine franskstuderende, når vi indleder hver undervisningsgang med en bevægelsesleg, sang eller andet. Her er et link til en bevægelsessang, som de fleste elever allerede vil kende fra engelskfaget, og som de derfor hurtigt kan lære på fransk:

https://comptines.tv/tete_epaules_genoux_et_pieds

Franskbloggen

På Franskbloggen blogger på skift medlemmer af Fransk Fagudvalg i Sproglærerforeningen og folkeskolefraktionen af Fransklærerforeningen.

Linket er også en portal til et hav af comptines, chansons et poésies, som I må navigere rundt i og udvælge, så de matcher jeres elever og deres aldersgruppe. Ud over glæden ved at synge sammen, arbejder eleverne med at øve deres lyttefærdighed, de lærer nye ord og de arbejder med rytme, intonation - og bevægelse. Vas-y, vas-y...