Fransklærerforeningen
Blog
Hvad laver man i en fransktime i uge 40 i NCFF-regi?
Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) har lige fejret sin 1-års fødselsdag.
#FremMedSprog-dagen
Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) har lige fejret sin 1-års fødselsdag. Centret har sat gang i mange aktiviteter på nationalt plan, herunder #FremMedSprog-dagen. Formålet er at sætte et positivt fokus på fremmedsprog i Danmark gennem sprogaktiviteter i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.
Det handler med andre ord om at skabe den positive fortælling om fordele ved at lære sprog og gerne mange sprog, hvilket understøttes i NCFF’s sprogpolitiske udmelding: https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/center-for-fremmedsprog-til-minister-goer-det-nemmere-for-unge-at-laere-sprog
Organisering og videndeling
Franskfaget på Københavns Professionshøjskole tilmeldte sig #FremMedSprog-dagen og lavede aftaler med fransklærere, som alle er medlemmer af det fagdidaktiske netværk i franskfaget med base på KP. Opdraget fra NCFF var at udvikle aktiviteter, som involverer en legende tilgang til sproglæring, hvilket oftest involverer fysisk aktivitet. Franskholdet lavede aftaler med fransklærere på Katrinedals Skole: Gitte Johl Iversen, Bavnehøj Skole: Louise Madsen, Hellerup Skole: Karin Rosenbom, Bellahøj Skole: Fatima Elazzaoui, Espergærde Skole: Annette Nygaard og Allerød Skole: Anita Klar. Det skal for god ordens skyld siges, at flere skoler havde ønsket at tage franskstuderende ind, men vi kunne desværre ikke opfylde alle skolers ønsker.
Opsamlende kan det konstateres, at praksissamarbejdet i franskfaget tirsdag d. 1. oktober var en succes, som vi gerne vil dele med fransklærere rundt i hele landet. Det gør vi ved at dele nogle få af de studerendes planlagte og gennemførte aktiviteter med jer til evt. inspiration på egen skole. Det skal siges, at de studerende blev udfordret, da de først er startet med at læse fransk som kompetencefag i august måned 2019.
Mere videndeling
Citat fra NCFF’s hjemmeside:
Omkring 300 sprogstuderende fra læreruddannelser og universiteter har i forbindelse med #FremMedSprog2019 vækket glæden ved fremmedsprog på en række af landets skoler og gymnasier ved at give eleverne sprogbrusebade. Sprogbrusebade er en lille anderledes sprogaktivitet, der skal gøre opmærksom på, hvor meget fremmedsprog vi er omgivet af, hvor meget man kan forstå, selvom man måske ikke kan sproget. Kort sagt at vise, at fremmedsprog er ret sjovt.
Se billeder fra #FremMedSprog-dagen på forsiden af www.ncff.dk, og se, hvor i landet studerende har givet elever sprogbrusebad.
Gennemførte aktiviteter til mulig inspiration
Aktiviteter på Katrinedals Skole:
Første aktivitet: Chunks med fagter. "Je m'appelle.... ." "Comment tu t'appelles?"
En efter en (lærer og elever) er man i centrum. Man klapper på sine knæ, derefter hænder og knæ, mens man siger: ”Je - m’a - ppelle” og så siger man sit navn med en hånd på hjertet. Så ruller man rundt med hænderne og peger på en i cirklen og siger ”Comment tu t’appelles?”
Quiz og Byt « qu’est-ce-que tu aimes ? » - Les loisirs
Alle elever får et kort med en fritidsaktivitet på. Eleverne går rundt mellem hinanden i klasseværelset og finder en makker. Når man møder den anden, giver man hånd, hvorefter den første siger: "Qu'est-ce-que tu aimes?", og makkeren svarer J'aime" + "aktiviteten der står på kortet". Herefter bytter de roller. Når begge har spurgt og svaret, bytter de kort og leder efter nye makkere.
Match billede med ord
Eleverne arbejder i grupper. De får cirka 50 kort med 25 billeder og 25 ord. De skal matche ord med billeder. De fleste ord er transparente ord og hentet fra: https://tidligeresprogstart.ku.dk/fransk/forloeb-2/.
Kortfilm "alors demande" (mit CFU.dk) sur le temps libre.
Arbejde med chunks (den nye sætning som vi hørte i filmen) "Qu'est-ce-que tu fais pendant ton temps libre?". Aktivitetsformen: en Battle med to grupper som står på hver deres side. En gruppe starter med at sige "Qu'est-ce-que tu fais" og den anden gruppe "pendant ton temps-libre?". Hvis første gruppe siger det højt, så svarer anden gruppe højt. Hvis de vælger at hviske, så hvisker også anden gruppe. Bagefter bytter grupperne plads og øver sig i at sige den anden del af sætningen.
Produktaktivitet: fritidsportræt
Til sidst: elever starter (lige som i filmen "alors demande") med at interviewe deres makker om deres fritidsaktiviteter. De tegner en cirkel hvor de skriver, hvad de laver i deres fritid. Læreren går rundt og sikrer sig, at eleverne bruger denne chunk "Qu'est-ce que tu fais pendant ton temps-libre? » Eleverne beholder deres fritidsportræt til næste fransktime.
Aktiviteter på Bellahøjskole:
Vores gruppe var i en 9. klasse (25 elever) på Bellahøj skole i en dobbelttime.
Vi havde valgt sangen ”Papaoutai” af Stromae som tema, og med det formål at få introduceret centrale ord fra sangen, startede vi med den lille ordleg ”Fluesmækkeren” (La Tapette):
13 centrale ord fra sangen blev skrevet på tavlen. Eleverne blev delt i to hold, som stod på række et stykke fra tavlen – de der stod forrest havde en avis i hånden. Ét af gangen blev ordene fra tavlen sagt på dansk og det gjaldt så om at komme op og slå på det korrekte ord (hvis man ikke kunne svaret, måtte man vende sig til sit hold og få hjælp). Den elev der klaskede det rigtige ord først, vandt et point til holdet. Avisen blev så overdraget til den næste i køen og legen fortsatte til alle ord var blevet klasket korrekt. Pointene blev herefter talt op – i dette tilfælde endte dysten 7-6.
Aktiviteter på Allerød Privatskole:
Introduktion til lektionens aktiviteter.
Fortælle at vi skal repetere 'kropsdele' i gruppearbejde og vha. fysiske aktiviteter.
Fortælle om målene til undervisningen → rammerne.
Eleverne får hver et papir med en tegnet krop.
Eleverne lytter til sangen “Jean Petit qui danse”.
Eleverne introduceres til chunks, hvorefter de selv skriver kropsdele ind på papiret med den tegnede krop. I denne sammenhæng giver læreren følgende instruks til bevægelse, hvor læreren selv gør bevægelserne:
“ Plier la…..”
“Touche le….”
“Lève la….”
“Tourne…”
Studerende og elever leger ’Jacques a dit’, hvori indgår repetition af kropsdele og instrukser til bevægelse.
Forløbet afsluttes med elevpræsentationer af deres kropspapir og fælles sang og bevægelse til ”Jean Petit qui danse”.