Fransklærerforeningen
Blog
"Du skal undervise, sådan som det passer bedst"
… sådan lød ordene blandt andet, da jeg var til seminar i Middelfart i november arrangeret af Undervisningsministeriet, KL og Danmarks Lærerforening.
Seminaret var organiseret til gavn for Undervisningsministeriets faglige skrivergrupper, der gerne ville have input til læseplanerne fra nogle af vi lærere, der til dagligt arbejder med fagene i folkeskolen.
I fransk blev vi bl.a. enige om at få ordbogstræning frem i lyset igen, da brug af google translate er et problem ved terminsprøver og folkeskolens afgangsprøver. Derfor giver det mening at arbejde med ordbogstræning og naturligvis også med at give eleverne større tryghed i at skrive på fransk samt med at tydeliggøre for eleverne, at deres tekster ikke skal være perfekte, men bære præg af, at de er på vej med at lære. Hvis du har gode forslag til dette emne, så skriv gerne til mig. De gode ideer vil jeg samle til et skriv her på bloggen.
Derudover var der nogle ting, som slog mig, og som du måske forhåbentligt allerede ved, men nu gengiver jeg kort mine noter om det her:
I bladet Folkeskolen har du modtaget en folder ”Øget frihed i Fælles Mål”. Den er en del af det oplysningsarbejde, som DLF er på rundtur på skoler for at fortælle om: Den øgede frihed! Der er nemlig et kæmpe informationsarbejde at gøre med at fortælle, at lovændringen er sket.
Fællesmål:
Vi kommer fra læringsmålsundervisning, der skal puttes i graven.
Vi skal tilbage til det brede undervisningsbegreb:
Folkeskoleloven
Større frihed, frirum
Elevernes mestring, oplevelse og motivation
MÅL kan bruges, men ikke nødvendige, da der er andre kategorier
Vi har et råderum
Vi skal undervise sådan, som det passer bedst
Der skal være balance mellem Fællesmål og fagene.
Professionen har været OVERSTYRET, der er sket en AFPROFESSIONALISERING, der har gjort, at vi gør det forkerte pr. automatik i stedet for at reflektere.
Kompetencemålene er BINDENDE
Færdigheds- og vidensmål er VEJLEDENDE (frihed til at vælge hvordan og om man vil bruge dem)
Hvis man vælger ikke at bruge Fællesmål, bruger man noget andet:
Man kan fx arbejde med FORMÅL
Mads Peter Galtt, projektleder BPI, KL fortalte om læringsplatforme
Der har været et tids- og handlepres til ibrugtagning af platformene
Alle 98 kommuner har købt en, der er 5 forskellige
Minuddannelse.net: planlægning, gennemførsel, evaluering af elevernes læring og trivsel.
Elevplan. Integration til digitale læremidler.
Elevplan skal nytænkes
SUCCESSEN ift. elevplanen afhænger af TIDEN HERTIL FRA SKOLELEDEREN
AULA, ny version af intra, måske bliver der mulighed for grupper på tværs af landet og udlandet, men dette er op til kommunerne.
Ny platform EMU, der er 20 år gammel, får en ny brugergrænseflade: intuitiv, brugervenlig og letgenkendelig.
Der kommer i faget dansk eksemplariske forløb, didaktiske metoder, kompetencer…
Man går fra 13.000 forløb til 4.000 forløb på EMU.
Emu’en lukkes juli 2019.