Fransklærerforeningen

Blog

Er fransk i 5. klasse spild af tid?

Dette indlæg handler om, hvorvidt det er spild af tid kun at have en lektion i fransk på 5. klassetrin.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I indlæg på tysk/fransk kan man få det indtryk, at flere mener, det er spild af tid med en lektion i 5. klasse, og at politikerne i stedet burde give flere timer til eleverne i udskolingen. Alle fag vil gerne have flere lektioner, men ikke længere skoledage, og fag i rækken af fag, der er gjort til udtræksfag, vil selvfølgelig pege på betydningen af, at et obligatorisk fag naturligvis skal afsluttes med en prøve, der er adgangsgivende til en ungdomsuddannelse.

I går talte jeg med en lærer, der fortalte, at eleverne på hendes skole helt klart kalkulerede med, at fag som fransk og tysk ikke ville blive trukket, og at de dermed også reducerede indsatsen i disse fag. Hvis denne holdning er generel på alle skoler, så har folkeskolen og uvm et problem!

Men jeg oplever ikke på skolebesøg og heller ikke, når jeg snakker med de mange enkeltfagsstuderende, jeg har på vores franskhold på UCC, at en lektion på 5. klassetrin er spild af tid. Men det kræver en anden tilgang og tilrettelæggelse at arbejde med elever på 10/11 år i en lektion om ugen. På nogle skoler samler man timetallet, således at eleverne får fransk/tysk i et halvt år og så med to lektioner om ugen. Der er vist ingen, der pt. kan sige, om den ene løsning er bedre end den anden.

Franskbloggen

På Franskbloggen blogger på skift medlemmer af Fransk Fagudvalg i Sproglærerforeningen og folkeskolefraktionen af Fransklærerforeningen.

Men- fransk i 5. klasse giver mulighed for at lege med lyd, billeder, bevægelse, sange og ord i små dialogprægede indlæg. Forvent ikke, at eleverne kan huske alt, I arbejdede med i sidste uge - eller måske er det to uger siden, du sidst var i klassen. Det kan de ikke, og det skal de heller ikke kunne.

Men oplevelsen af at en legende tilgang kan give adgang til legende læring er en unik mulighed for lærer og elever. Måske skulle en sådan start på et sprogfag også medføre en ny prøve, der mere 'testede' en sådan læringsform end den nuværende, der fokuserer på helt andre læringsformer.