Blog

L'école de plein air amusante

Udeskoleaktiviteter fransk 5.- 6. klasse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Salut :)

Vi har på vores skole, Nordstrandskolen, Helen som netop er blevet uddannet Udeskolevejleder. Helen har deltaget på en fordybelsesdag i fransk 6.kl. Her to sjove og lærerige udendørs lege, vi sammen kreerede så både ditaktik og bevægelse var i fokus. 

Amusez vous bien !

Leg 1: Fangeleg med tallene 0 - 10 og 10 - 20.

Faglig fokus: At eleverne øver sig i at udtale tallene 0 - 10 og 10 - 20 på fransk. 

Materialer/område: Evt. pads. Legen leges i en afgrænset firkant evt. en lille fodboldbane. 

Beskrivelse af legen: Legen er opbygget som “Tous mes poulets sont rentrés à la maison”. Børnene står placeret bag den ene baglinje og fangeren/fangerne er ude i firkanten. De råber nu tallene 0 - 10 i kor på fransk. Efter de har sagt 10 løber alle over firkanten, og forsøger at nå bag den anden baglinje ude at blive taget af fangeren. Når de er bag baglinjen har de helle. De børn der bliver fanget, bliver selv fangere, men skal stå stille (evt. med krydsede ben eller på en pad) og må kun fange med armene. Legen slutter når alle (eller næsten alle) er fanget. 

Forslag til variation: Med samme opbygning i legen kan man øve 10-tabellen, ugedagene, månederne eller et ords bøjning. Man kan også lege den som en klassisk “Tous mes poulets sont rentrés à la maison”, hvor børnene bag baglinjen råber et spørgsmål til fangeren som svarer, hvorefter der løbes. 

Leg 2: Find den rigtige pad (plastikmåtte).

Fagligt fokus: At eleverne kan oversætte et tal fra fransk til dansk. 

Materialer/område: Ca. 20 pads i røde og blå. Legen kan leges overalt. 

Beskrivelse: Fordel padsene  med forsiden opad. På hver pad er der et tal. Læreren råber et tal på fransk, og børnene skal hurtigst muligt sætte en fod på en pad med det tal på, som læreren råber. Der kan være 4 børn på samme pad. De børn der ikke når, at finde en korrekt pad er ude af legen, og skal nu sammen med læreren råbe det nye tal som de resterende deltagere skal finde. Efterhånden som flere deltagere går ud af legen, fjernes nogle af padsene. 

Variation: Padsene kan udskiftes med forskellige laminerede ordkort/farver/billeder og på den måde kan udvalgte ord/begreber trænes.  

Powered by Labrador CMS