Lærke Grandjeans blog

Blog

Lærerrådsmødet aflyst! Er det demokrati?

Hvordan skal skole og uddannelse konkret kunne udøve demokrati, når underviserne er sat udenfor døren, og lærerne hermed ikke er inviteret indenfor til ansvarsfuld indflydelse?

Publiceret Senest opdateret

Lærerrådsmødet er aflyst
Lærerådsmødet som demokratisk rum med lærer-medbestemmelse blev afskaffet i 1990, så kom Pædagogisk Råd, hvor den reelle indflydelse var væk, men man kunne stadig diskutere og blive hørt. Efter 2013-14 blev det frivilligt, om ledelsen ville holde Pædagogiske Rådsmøder.

Politikerne bør nu arbejde for at få lærerrådsmødet genindført, hvis der altså reelt er et ønske om, at demokratiet skal genindføres.


Skab rammer for diskussioner og samtaler

Politikerne bør simpelthen forsvare de grundlæggende værdier retfærdighed, frihed og lighed, hvis man faktisk går ind for at skabe ordentlige rammer for udfoldelsen af demokratiet. Dette gøres ikke ved at forsøge at opdrage børn og unge, mens man skater på den globale lærings- og dannelsesbølge – men ved at tage politisk afstand fra denne neoliberalistiske og individualistiske bølge, der alle vegne oversvømmer skole og uddannelse: Genfind i stedet undervisning med menneskelighed, det vil sige med skolekomedier og kunsten som inspiration.


Hykleri

Demokrati opnås ved, at man bliver set og taget alvorlig som menneske – i mødet med demokrati. Det er hykleri, når politikerne med den ene hånd bidrager til at nedbryde demokratiet og aflyser lærermødet i skolen – samtidig med, at man med den anden hånd svinger pisken over manglende interesse for politik og stigende asociale adfærd, eller rutinemæssigt bare henviser til mere evidens, mere empiri.

Lærke Grandjeans blog

Pædagogikkens fortryllelse – mellem filosofisk dybde og politisk handlen. Lærke Grandjean er skribent og foredragsholder, uddannet lærer fra Frederiksberg Lærerseminarium i 1980 og Pædagogisk Diplomuddannet i voksen- og dysleksiundervisning i 2011 fra Via. Har ført unge og voksne til folkeskolens afgangsprøve i 32 år i VUC-regi og er derfor ikke medlem af Danmarks Lærerforening


Er der håb for demokratiet?

Der har aldrig været mere viden ophobet end nu, men det er slet ikke, det drejer sig om. Konklusionen er simpelthen, at den demokratiske gnist for fællesskabet skal tændes igen. Det er ikke godt nok med den neoliberalistiske frihed til valg på alle hylder; helt modsat skal det offentlige rum, skoler og uddannelse, være beskyttet fra markedets udbyttetænkning.

Kræv undervisning og lærermøder tilbage i skole og uddannelse, altså gedigen, god undervisning, hvor lærerne, med ansvar og indflydelse kommer op på podiet igen.


Honorér lærerne for at fortælle om demokratiets mulighed

Hjerteslaget i pædagogik og undervisning er, at frihed og ligeværd gives fra start - det er dét, et godt demokratisk samfund skal holde i hævd.

Demokratiet kan få nyt liv, men kun hvis man åbner sig for nye muligheder. Derfor bør en proces starte, hvor der landsdækkende laves seminarer med pædagoger og undervisere, som honoreres for at være på podiet – det er på høje tid, at politikere, formænd, ledere og andre lytter og stiller spørgsmål til lærerne: Om demokrati, frihed og ligeværd.