Blog

Magten er taget 100% fra lærerne

Og jeg undrer mig: Hvorfor gør man ikke det, man siger, man vil gøre: Tager magten tilbage med den arbejdstidsaftale (A20), der er lavet, og som bygger på indsigt og vilje til at kæmpe for ordentlige forhold?

Publiceret Senest opdateret

Lærke Grandjeans blog

Pædagogikkens fortryllelse – mellem filosofisk dybde og politisk handlen. Lærke Grandjean er skribent og foredragsholder, uddannet lærer fra Frederiksberg Lærerseminarium i 1980 og Pædagogisk Diplomuddannet i voksen- og dysleksiundervisning i 2011 fra Via. Har ført unge og voksne til folkeskolens afgangsprøve i 32 år i VUC-regi og er derfor ikke medlem af Danmarks Lærerforening

Magten til at være medbestemmende om rammer (herunder arbejdstidsforhold) og indhold (herunder have tid til at udvælge fra læseplanerne) er 100 % taget fra lærerne. Lærerrådsmøderne er afskaffet, og der pålægges hele tiden lærerne nye opgaver, som de ikke selv har peget på - men som de bliver pålagt af politikere og ledere - og som forskere og konsulenter beredvilligt producerer koncepter til; det giver jo så beskæftigelse til dem, så det lag er jo glade og tilfredse, sådan helt egoistisk.

Alle vil det bedste, se fx disse samtaler med toppolitikere i DLF

Samtalen med Katrine Fylking kom tæt på, hvordan hun arbejder for forankring, fremfor forandring https://blog.folkeskolen.dk/blog-laerke-grandjeans-blog-paedagogik/jeg-arbejder-for-forankring-fremfor-forandring-samtale-med-katrine-fylking-om-paedagogik-politik-og-demokrati/4698854

Samtalen med Morten Refskov kom tæt på, hvordan han ser en verden til forskel mellem skolen i dag og dengang, han selv gik i skole og havde en virkelig god lærer https://blog.folkeskolen.dk/blog-laerke-grandjeans-blog-paedagogik/der-er-en-verden-til-forskel-samtale-med-morten-refskov-om-paedagogik-politik-og-demokrati/4698603

Samtalen med Gordon Ørskov kom tæt på, hvordan han mener, at skolen går midt over, hvis man fortier alt det dystre, for hvis Christiansborg politikerne og kommunerne ikke forstår, at respekten for lærerne og lærergerningen er afhængig af, at lærerne har ro, arbejdsglæde og ordentlige rammer – så går skolen midt over.https://blog.folkeskolen.dk/blog-laerke-grandjeans-blog-paedagogik/sa-gar-skolen-midt-over-samtale-med-gordon-orskov-om-paedagogik-politik-og-demokrati/4698551

Hvorfor gør man ikke det, man siger, man vil gøre?

Lærerne er i dag ikke bare Pinocchio i snor - men samfundets redningsfolk, der skal samle mennesker, børn og unge, op når de bliver sårede og vrede over at blive overladt til ansvar-for-egen-læring i et kunstigt lys fra skærmene. Lærerne er, ligesom de børn og unge, de skal samle op, sårede og vrede; skolen er blevet et udtryk for samfundets ´fagre nye verden´, hvor menneskeligheden er borte. Jeg siger det bare. Og jeg undrer mig: Hvorfor gør man ikke det, man siger, man vil gøre med den arbejdstidsaftale (A20), der er lavet, og som bygger på indsigt og vilje til at kæmpe for ordentlige forhold?