Specialpædagogik i praksis

Blog

Læringsstile langt væk - og så alligevel

For 9 år siden var det hotte læringsstile i Århus kommune. Det blev skyllet ud med badevandet da der var en sparerunde. Men det giver stadig god mening at bruge teknikkerne i specialregi.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nogen undervisere der kan huske den gang for 9 år siden, da det hotte var læringsstile? Det blev desværre skrottet efter økonomien løb ud. Men nåede da med som freelance fotograf i sin tid på projektet - så har taget billederne i denne udemærkede bog. Selv om det er 9 år siden er metoderne tadig anvendelige og til stor inspiration.

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Dunn og Dunns læringsmodel tager udgangspunkt i miljømæssige, emotionelle og perceptuelle elementer. Da jeg selv gik på seminariet hed det auditive, visuelle og taktile læringsstile. Så man kan sige det er en udvikling af dette. Det var Ole Lauridsen der stod i spidsen for projektet i sin tid. Som vist nok kostede spidsen af en jetjager, da spidserne skulle til New York for at se den ægte vare. Men læringsstilene er gode at have i baghovedet i en specialklasse. Det er ikke alle der lærer med at lytte til dig. Nogen skal have det vist, og andre igen skal udføre det - hands on. Så varier din undervisning.