Specialpædagogik i praksis
Blog
Rutiner og anvisninger
Det at justere løbende hele tiden i en specialklasse, gør at du kan undgå de helt store konflikter.
At være foran som jeg skrev i mit sidste indlæg gælder også morgenrunder og rutiner i klassen. Du bliver nødt til at give små anvisninger hele tiden. De små anvisninger du giver stille og roligt sikrer du at tingene kan eskalere til en mulig konflikt. Anvisningerne kan være ”Skru ned for den telefon”, ”tag headset på”, ”find noget at dimse med der ikke larmer” osv. Små henvisninger til eleverne for at undgå at den morgenuro der er i klassen eskalerer. Vi ved at mange af børnene er støjsensitive, så skru ned for sansestimuli med anvisninger.
For de smitter hinanden de unge mennesker. Mange gange tidligere har jeg stået med en konflikt, som er eskaleret af ganske små ting. Men mange små ting i rækkefølge. Jeg har så ikke kunnet forstå de tinge blev til så stor en konflikt. Men det er de mange bækkes princip der virker her. Det en lille stressfaktor, plus en mere og så en, til gør at man til sidst eksploderer som elev. Og det skal man som lærer eller pædagog være på forkant med. Det er stress sårbarhedsmodellen, som jeg var inde på tidligere, der forklarer denne mekanisme.