Specialpædagogik i praksis

Blog

Er liniefaget i specialpædagogik på vej ind igen?

Der er i debatten vinde der indikerer, at læreruddannelsen får liniefaget specialpædagogik igen. Et fag der ellers blev sløjfet i halen på inklusionsloven for folkeskolen fra 2012. Det glæder mig. hvis vi kan få et så vigtigt fag tilbage på læreruddannelsen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Endelig, eller måske kan man forsigtigt håbe, så er linefaget specialpædagogik  måske på vej ind igen i læreruddannelsen. Da man for nogen år siden satte inklusionsprojektet i gang, var der så åbenbart pludselig ikke brug for et liniefag i specialpædagogik. Allerede den gang tænkte jeg, at det var en dødssejler, da jeg mente behovet stadig er der. Man har siden måttet sande, at den viden der lå i specialpædagogisk regi ikke er nået ind i almenområdet. Udgifterne til specialpædagogiske tiltag, var over årene løbet løbsk før tiltaget til inklusion i 2012. Selv om der fra politisk hold blev sagt, at det ikke var en spareøvelse, var resultaterne med skolevægring, især for børn med autisme, eksplosivt sigtende i årene efter. Og de stærkeste elever fandt et andet tilbud, i det stigende udbud af frie skoler.

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Vores nuværende undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil udtaler nu på KL s børn og unge topmøde i januar 2020, at det nok ikke var en god ide at afskaffe speciallæreruddannelsen. https://skoleliv.dk/nyheder/art7629861/Det-var-ikke-en-god-ide-at-afskaffe-uddannelsen-til-speciall%C3%A6rer

Det jeg så i mit stille sind beder til, er om den viden der er i specialområdet, kan blive mere praksisorienteret. Der sidder rigtig mange med en lang viden, og specialistviden, netop for dette område ude på landets skoler. I en normal visitationsproces bliver elever med særlige behov visiteret til skoler, som har en specialklasserække og lærere og pædagoger med årevis af erfaring. I det regi er der er en stor vidensdatabase hos både lærere og pædagoger, der har arbejdet med målgruppen i årevis. Lad nu de fagfolk komme til orde, og dele ud af deres viden, både når vi snakker inklusion, men især også når vi snakker linefaget i specialpædagogik. Velvidende at læreruddannelsen er en professionsbachelor uddannelse, så må der da være plads til nogen praktikere, der i årevis har arbejdet med disse børn.