Specialpædagogik i praksis

Blog

Erfaringer med at føre til eksamen

Jeg vil blogge lidt omkring at føre til eksamen i specialklasserne. Vi er ved at lave en handlingsplan løbende fra 7 - 9 klasse på min skole. Med skabeloner til do´s and don´t. Er der nogen der har erfaringer, så del dem gerne her, så det kan komme alle til gavn.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At føre elever med særlige behov til folkeskolens prøver, er blevet meget aktualiseret i og med der er kommet karakterkrav til teknisk skole. Karakterkravet er 2 i både dansk og matematik. Vi har dog ikke i specialklasseregi haft det som specifikt fokusområde. Det har i årevis været meget social træning, almen dannelse og intro i skolefagene til at kunne begå sig. Og ikke så meget karakterer. Så vi er flere der er rimelig på bar bund med at føre til eksamen.

Specialpædagogik i praksis

Jeg har stort set hele mit lærerliv arbejdet med specialpædagogik, både med unge og børn i folkeskolen. Sideløbende har jeg taget en kandidatgrad i almen pædagogik, og senest en PD i pædagogisk psykologi. Jeg brænder for specialpædagogikken og holder ind imellem foredrag om emnet. Er censor ved læreruddannelsen og diakonhøjskolen med det almene pædagogiske område bachelorprojekt, lærerens grundfaglighed og almene pædagogiske fag. Jeg er endvidere boganmelder på folkeskolen.dk indenfor emnerne trivsel og specialpædagogik. Jeg vil i denne blog skrive om, hvordan man kan gribe dagligdagen an med undervisning og pædagogik i en specialklasse.

Så der er flere spørgsmål der rejser sig:

Hvordan kan man stilladsere?

Hvordan øver man eksamensteknikker?

Hvad siger prøver på særlige vilkår?

Og mange flere spørgsmål rejser sig. 

Photo by Giang Dao on Reshot