Blog

Hvordan underviser du?

I Folkeskolen.dk vises igen og igen helt konkret og fuldstændigt tydeligt, med indlæg og svar, alle gode intentioner og længsler efter god undervisning – og forhindringerne!

Publiceret Senest opdateret

Hvad skal vi gøre for at råbe politikerne op?

Der bør hele tiden røres i den gryde, der handler om konkret, fysisk og praktisk debat om: Hvad er god undervisning? Hvad vil vi med skole og uddannelse? Hvad er formålet? Hvad kan samfundet og politikerne – først og fremmest dem, der arbejder med skole og uddannelse – gøre for skole og uddannelse?

Lærke Grandjeans blog

Pædagogikkens fortryllelse – mellem filosofisk dybde og politisk handlen. Lærke Grandjean er skribent og foredragsholder, uddannet lærer fra Frederiksberg Lærerseminarium i 1980 og Pædagogisk Diplomuddannet i voksen- og dysleksiundervisning i 2011 fra Via. Har ført unge og voksne til folkeskolens afgangsprøve i 32 år i VUC-regi og er derfor ikke medlem af Danmarks Lærerforening

Find nye græsgange – eller kæmp for ikke at gå ned

Mange undervisere finder nye græsgange for ikke at gå ned. Mange bliver og kæmper hver eneste dag dels for egen overlevelse dels for god undervisning – enten ved at forsøge at lave egen agenda midt i det hele og på trods af det hele, eller ved at finde lidt mere overskuelige og måske lidt mindre nicher.

Spørgsmål til en fagforeningspolitiker

Jeg vil gerne spørge en ansvarlig politiker: Hvad synes du er god undervisning? Spørge en fagforeningspolitiker: Fortæl om din konkrete, fysiske, praktiske undervisning! Hvad skal der til af rammer, for at du kan lave god undervisning? Al viden er normativ – træk på praksis og kritisk viden

Viden er normativ - hvilken viden foretrækkes?

Det er ikke tilstrækkeligt at sige: forskningen viser, eller eksperterne siger. Man må altid også spørge: hvilken forskning? Hvilke eksperter? Jeg synes, der skal trækkes på indsigt og erfaringer fra den reale, virkelige verden, hvor undervisning (om muligt) foregår og har foregået - og så i samspil med kritiske forskere, der melder klart ud om baggrunden for deres kritiske holdninger.

Spotlys på, hvad politikerne kan gøre for skole og uddannelse

Jeg synes, der skal stilles skarpt spotlys på de grundlæggende forhold, der er ved at ødelægge skole og uddannelse i dag. Hvad vil vi med skole og uddannelse? Hvad er formålet? Hvad kan samfundet og politikerne – først og fremmest dem, der arbejder med skole og uddannelse – gøre for skole og uddannelse?

Rør i den praktiske suppegryde: Hvad er god undervisning?

Der bør hele tiden røres i den gryde, der handler om konkret, fysisk og praktisk debat om: Hvad er god undervisning? Som eksempelvis Beaschmidt og Malene Hansen, der kraftigt rører i suppegryden i dette indlæg: https://blog.folkeskolen.dk/bea-moller-schmidt-blog/hvordan-arbejder-vi-med-unges-lidelser-i-skolen/4681904?ht-comment-id=7876388