Blog

Kære engelsklærere - vi er lærere i det bedste fag!

I disse dage sidder du måske ligesom jeg og planlægger næste års undervisning på dine engelskhold. Måske trænger du ligesom jeg rigtig meget til sommerferie. Måske er du ny lærer og glæder dig til at komme ud og møde de kære børn og unge og prøve kræfter med alt det, du har lært. Uanset vil jeg med dette indlæg minde dig om, at du er lærer i det bedste fag i folkeskolen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: flickr.com/yagisu

Jeg kan sige det uden at blinke: Engelsk er det bedste fag i folkeskolen. Jeg kan sige det, fordi jeg gennem 13 år som engelsklærer aldrig har mødt en eneste elev, der har sat spørgsmålstegn ved fagets relevans og nødvendighed. Det må jeg indrømme, at jeg har i mine andre fag. Hvad skal jeg bruge digtanalyse til, når jeg får et arbejde? Hvorfor skal jeg lære om en eller anden gammel konge, der var sindssyg? Du kender sikkert alt til spørgsmål som disse.

Motivationen hos eleverne er høj

Med engelsk er det noget andet. Børn og unge får ret hurtigt fornemmelsen af, at det at lære engelsk er en nødvendig del af at vokse op. Man bliver hurtigt afskåret på nettet, i tv- og filmverdenen og i diverse spil, hvis man ikke mestrer det engelske sprog. Motivationen for at lære sproget er derfor høj. Og det er et supergodt udgangspunkt for os lærere, når vi træder ind i lokalet.

Motivation forpligter

At vores elever er motiverede betyder dog ikke, at vi lærere kan læne os tilbage. Læring sker ikke automatisk, fordi vores elever gerne vil faget. Motivation forpligter, og engelskfaget er som bekendt mere end at lære et fremmedsprog. Kultur- og samfundsdelen fylder mere og mere, og det kan være svært at finde et emne, der fanger alle. Derfor vil vi engelsklærere også opleve svingende motivation hos vores elever. Det er helt naturligt.

At lære engelsk er life-changing

Det ændrer dog ikke på, at engelsk er det bedste fag. Grundmotivationen er der. Glæden og nysgerrigheden er der. Når man lærer engelsk, åbner man op for en helt ny verden, som førhen var lukket. Ligesom da man lærte at læse. At lære engelsk er life-changing. Og kan man ønske sig noget mere som lærer end at være en del af sådan et projekt i et barns liv? I think not.

(Skulle der sidde lærere i de andre fag og mene, at de har de bedste fag i folkeskolen, så skriv i kommentarfeltet og lad mig høre - jeg tænker ikke, at I overgår engelsk, men I er velkommen til at prøve 😉)

Rigtig god sommerferie til jer alle!