Børn med autisme
Blog
Hvis jeg var politiker
Kommunen har lavet et sæt af samtalekort i forbindelse med kommunalvalget. I samfundsfag bruger vi kortene til at tale om kommunalpolitik. De nedenstående udsagn er sagt, af tre drenge med autisme, som forholder sig til, hvad de mener, at der mangler i folkeskolen.
“Hvis jeg var politiker, så ville jeg ændre på folkeskolen. Den skulle være sådan, at den var indrettet, så den støttede eleverne i det, som de gerne vil være, når de bliver voksne. Hvis f.eks. Anton gerne vil være kok, så skulle han tilbydes madkundskab flere gange i løbet af ugen. I matematik skulle han lære om mål og vægt. I dansk skulle han lære, at læse og forstå en opskrift. I biologi skulle han lære om bæredygtige madvarer og dyrevelfærd. I fysik og kemi skulle han lære om vitaminer, mineraler og hvordan kroppen optager maden.”
“Hvis jeg var politiker, så ville jeg sørge for, at elevernes computere og skolens netværk var nyt og hurtigt.”
“Hvis jeg var politiker, så ville jeg sige til skoleinspektøren, at han skal ansætte lærere, der ved hvordan børn med autisme tænker. Jeg ville sige, at han skal lave en skoledag, som er spændende, og hvor alle børn kan være.”
Er folkeskolens indhold alt for abstrakt, for elever med autisme?
Kunne vi indrette den mere individuelt og fokusere på fag, emner og opgaver, der er konkrete og meningsfulde?
Er skolens hardware - software - internet alt for gammelt, slidt og langsomt, så det er demotiverende, at arbejde med?
Er skolens ansatte ikke uddannet til at møde alle børn?