H&D-blokken

Blog

Tinstøbning 1 - introduktion

Tinstøbning er et godt emne hvor eleverne introduceres til et metal. Her får de materialekendskab og samtidig er der designelementer på spil. I mit emne "linker" jeg det - eller giver det "kroge" til dansk, historie og fysik m.m. så det - smelter - lidt sammen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis du har undervist i flere år har du sikkert nogle ”favoritemner”. Her er et af mine .

Tinstøbning – med ”kroge” til andre fag. Introduktion

Indledning som er kortere end det lyder.

Når jeg starter dette forløb er det altid med oplæsning fra en gammel bog med H. C. Andersens eventyr.

H&D-blokken

Niels Lyngbo er lærer på Krogggårdskolen i Odense. Han underviser i håndværk og design, matematik, natur og teknologi, idræt mm. Har undervist i sløjd i ca. 20 år og har erfaringer fra alt fra meget elendige lokaler over til at være med til at bygge nye faglokaler op fra grunden. Har tidligere siddet i redaktionen på bladet SLØJD. H/D blokken er det sted, hvor Niels skriver om alt hvad der interesserer ham i faget - både fagnørderi, organisering og også de politiske strømninger omkring faget. Intet er for stort og intet er for småt….

Bare starten af Den standhaftige Tinsoldat er nok – hen til: ”thi han var blevet støbt til sidst og saa var der ikke Tin nok”.

Jeg har en lille rigtig tinsoldat med – sat op på et lille podie – gerne med et stearinlys så det ser lidt højtideligt ud.

Vi snakker om H.C. Andersens tid – og om det at få en æske med 25 tinsoldater i gave – måske svarer til i dag at få en Iphone 7-8 stykker…

Når eleverne har prøvet at støbe selv har de en hel præcis forståelse af ”at der ikke er tin nok.” – Hvem ved måske er det også den fejlslagne tinstøbning der bliver den mest interessante.

Tinstænger til støbning sendes rundt mellem eleverne.  Det er sjovt at se dem når de bøjer stængerne og kan høre tinnet knirke.

Så snakker vi om støbe temperaturer – hvornår smelter is? Pålægschokolade på et varmt rundstykke osv. For nogle er det en overraskelse at der overhovedet er temperaturer over 100 grader.

Måske kommer vi omkring hvordan vores temperatur skala er indrettet og at ikke alle bruger Celcius, men at der også er noget der hedder Fahrenheit osv.

Vi snakker om hvorfor vi støber i tin og ikke i bly, messing, sølv, guld eller andet.

De fleste kan godt regne ud at det har noget med prisen at gøre, men at noget kan være giftigt, og at noget skal være meget varmt må jeg hjælpe med.

Jeg synes nu jeg har skabt en god ”krog” eller førstehåndserfaring som de kan bruge i dansk og i fysik senere hen. Metal – er ikke bare metal.

Vi kommer også ind på at man har kunnet finde ud af at støbe i mange år. De ser billede fra en historiebog, hvor man kan se at smeden i vikingetidens slutning har støbt kors og Thors hammer i samme åbne form – han kunne sælge til både hedninge og kristne (dygtigt købmandsskab eller helgardering).

Vi kommer kort omkring Jellingestenene, da Danmark blev kristnet, og da Poppo bar jernbyrd.

Alt dette skal helst ikke tage mere end cirka et kvarter- tyve minutter, så vi også kan nå noget praktisk denne dag.

(Fortsættes snart med selve støbeprocessen)

Opdateret: Læs del 2 om selve støbningen - klik her

Opdateret: Læs del 3 om efterbehandlingen - klik her