Specialpædagogik i praksis
Blog
Det stille sind
Det at arbejde med stilletid, meditation, mindfulness eller hvad man nu kalder det, kan være en god måde at arbejde med at sænke elevernes arousalniveau. På samme måde, som at arbejde udefra og ind med det enkle klasserum, kan vi arbejde indefra og ud med stilletid.
Hvis det ikke kan lykkes at skabe orden i det udenom eleverne, for at give dem ro indeni, kan vi arbejde den anden vej. Øve eleverne i at få et stille og roligt sind, så eleverne kan lære at være afslappede, selv om der er rod rundt om dem.
For alle bliver stressede i løbet af en almindelig dag. Vi får forskellige stimuli, der får vores arousal til at stige. Det kan være vi kommer lidt for sent op, cyklen punkterer, vi har en konflikt med en osv. Alle de små input får vores arousal til at stige. Man siger indenfor fagsproget, at man bliver high aroused. De fleste kan klare de små bump, der er på vejen, og blive low aroused igen.
Men for nogen er det svært, da de har en høj arousal i forvejen. Så skal der ikke så meget til før det vælter, og der bliver kaos. Der kan stilletid, meditation, mindfulness, yoga eller en anden aktivitet, være en hjælp til at sænke arousal. Hermed kan eleverne få et større beredskab til at klare de udfordringer der kommer udefra.
I et nyere forskningsresultat fra medicalxpress nævnes det blandt andet, at læringen øges, og der er mindre stress. https://medicalxpress.com/news/2019-08-reveal-benefits-mindfulness-middle-school.html
Derfor kan det at sætte stilletid af, i løbet af en skoledag, være en god ide. Især for den elevgruppe, der i forvejen er belastet på deres stressbarometer. Et godt tidspunkt er midt på dagen, da der på det tidspunkt har være mange stimuli. Hvis eleven skal kunne klare resten af dagen, er det et godt tidspunkt at sænke arousal på.
Foto: Tatiana Maramygina/Reshot