Om dannelse med mere

Blog

Nærhed og fjernhed - Relationer i undervisning på nettet

Mange lærere oplever udfordringer med relationsarbejdet, når undervisnigen bliver mere netbaseret. På #skolechat udveksler vi erfaringer med dette og kan give gode erfaringer videre.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Coronaudfordringen

Om dannelse med mere

Jeg er idehistoriker og ansat på Center for Skole og Læring på Professionshøjskolen Absalon. Mine faglige interesser spænder vidt og omfatter blandt andet 'dannelse i det aktuelle samfund', skoleudvikling, forholdet mellem skole og samfund, professionelle læringsfællesskaber, netværkslæring samt digitale og sociale medier til undervisning og udvikling. Jeg er medstifter af foreningen SUMU - Sekretariatet til Udvikling af Modig Undervisning, som har til formål at støtte initiativer, der forholder sig udfordrende til gængse rammer for undervisning og didaktiske designs. Jeg debatterer aktivt skoleforhold på Twitter, hvor du finder mig under navnet @oveucsj

Som underviser er der mange udfordringer at tage op i øjeblikket, da der er lukket ned for meget af det, vi kender og genkender som skole. Vi skal mødes, men ikke i den fysiske virkelighed. Eleverne skal undervises, men ikke på den måde, de fleste kender som ‘det almindelige’.

Disse udfordringer bliver mødt på forskellige måder af lærere og skoler. Der er mange forskellige måder at organisere ‘nødberedskabet’ på. Derfor er det også vigtigt, at der foregår en konstant, livlig og kritisk videndeling mellem lærere, ledere og andre, der er involveret i skole og undervisning.

At dele erfaringer og viden

Der er mange steder, der er poppet op, hvor der foregår videndeling, og et af disse steder er på det mødested for skolefolk #skolechat på det sociale netværk Twitter. Hver mandag og torsdag mellem 20 og 21 mødes skolefolk og udveksler erfaringer og diskuterer alt, der har relation til det at undervise, når man er ramt af skolelukninger og isolation i privaten.

Der har været deltagelse af ca. 70 personer i de to første livetweet-sessioner, og det er blevet til over 800 tweets i løbet af de to gange en time, sessionerne har kørt. Det er ikke muligt - og heller ikke nødvendigt - at man kan få det hele med i de strømme er informationer, holdninger og gode råd, der flimrer hen over skærmen, mens det står på. Men der etableres forbindelser, og man kan gå mere i dybden med de forskellige emner senere.

Her er et overblik over strømmen mandag den 16. marts og torsdag den 19. marts.

Du kan selv følge med i aften kl. 20, når livechatten ruller igen på #skolechat.

Et af de vigtigste temaer, som er dukket op i den første uge af undtagelsestilstanden er spørgsmålet om, hvordan man kan opnå nærhed i undervisningsmiljøer på nettet. Både i forhold til elever og kolleger er det vigtigt, at man stadig kan mærke hinanden. Hvis du har erfaringer med eller udfordringer med nærhed, dialog, samarbejde eller tilsvarende, så del endelig erfaringerne og spørgsmålene med kolleger - det kan man blandt andet gøre på #skolechat

Det vil være fedt at høre noget om forskellige erfaringer med netbaseret relationsarbejde - både de gode og mindre gode.

 Mathias Poulsen, Thomas Dreisig Thygesen og jeg har skrevet om nogle af de vigtigste temaer, der dukkede op efter tweetchatten den 16. marts i Politikens Skoleliv.

I et senere indlæg vil jeg komme ind på flere pointer, erfaringer og anbefalinger fra livechatten.